Psychological Profile of Good and Bad Credit Payers in Barranquilla, Colombia

Authors

  • Marcela Navia-Núñez Infocaribe, Market Research and Analysis Center, Colombia
  • Paola Andrea Sánchez-Saánchez Universidad Simón Bolívar, Colombia
  • Ray Miller Rincón-Laurens Sinergia, Project Development Center, Colombia
  • Jaime Barrios-Mendoza DevelopApp, Business Software Development Center, Colombia
  • Diana Heredia-Vizcaíno Universidad Simón Bolívar, Colombia

DOI:

https://doi.org/10.29019/eyn.v15i1.1228

Keywords:

Economic Psychology, Credit, Banking, Personality, Consumer Profile

Abstract

The financial world profits from the credit product, in turn, users can acquire goods that would otherwise be impossible for them. However, the circle is broken if one of the parties fails to comply, therefore, detecting possible bad payers in advance is important for companies. Research is done to discern personality traits of good and bad credit payers. First stage consists of in-depth interviews to ten analysts and credit users. It is found that bad payers tend to indulge in external elements, being ostentatious, impulsive, and short-term; good payers, instead, indulge in internal elements. Money is a shelter to good payers, while it becomes a satisfaction, an oppression even a treason to bad ones. There are two profiles for bad payers: indifferent and addicted. For second research stage, nine factors and 48 items, with a Likert scale, are tested on 100 people. Factor analysis reduces factors to five. Money and calm are factors that identify bad payers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcela Navia-Núñez, Infocaribe, Market Research and Analysis Center, Colombia

Researcher at Infocaribe, Center for Research and Market Analysis. Barranquilla, Colombia.

Paola Andrea Sánchez-Saánchez, Universidad Simón Bolívar, Colombia

Professor and researcher at the Faculty of Systems Engineering, at the Simón Bolívar University, Faculty of Systems Engineering. Barranquilla, Colombia.

Ray Miller Rincón-Laurens, Sinergia, Project Development Center, Colombia

Researcher in Synergy, Project Development Center. Barranquilla, Colombia.

Jaime Barrios-Mendoza, DevelopApp, Business Software Development Center, Colombia

Researcher at DevelopApp, Business Software Development Center. Barranquilla, Colombia.

Diana Heredia-Vizcaíno, Universidad Simón Bolívar, Colombia

Professor and researcher at the Faculty of Systems Engineering at the Simón Bolívar University. Barranquilla, Colombia.

References

Acevedo-Campos, D., & Higuera-Torres, M. (2020). Las finanzas conductuales y políticas públicas para la promoción del ahorro para el retiro. Un Espacio para la Ciencia, 3(1), 143-164. http://doi.org/10.5281/zenodo.4294870

Ariely, D. (2008). Las Trampas del Deseo. Ariel.

Bauman, Z. (2007). Vida de Consumo. Fondo de Cultura Económica.

Beaud, S. (2018). El uso de la entrevista en las ciencias sociales. En defensa de la entrevista etnográfica. Revista Colombiana de Antropología, 54(1), 175-218. https://doi.org/10.22380/2539472X.388

Bonilla-Castro, E., & Rodríguez-Sehk, P. (1997). Más allá del dilema de los métodos. Norma.

Brennan, J. (1999). Historia y Sistemas de la Psicología. Pearson Educación.

Buckwalter, J., Herman, D., Wen, A., & Saunders, S. (2018). Using Psychometric Analysis for Determining Credit Risk. United States Patent Application Publication. US20180253793A1. Google Pantents. https://bit.ly/3QgcItP

Camacho Portillo, I. (2015). Técnicas de negociación con clientes morosos. [Tesis de Grado, Universidad Pontificia de Comillas]. https://bit.ly/479il3N

Castro, F., Londoño, D., Parga Cruz, Á., & Peña Gómez, C. (2020). ¿Qué factores inciden en la demanda de crédito de la microempresa en Colombia? Dirección de Estudios Económicos. Departamento Nacional de Planeación. https://bit.ly/3SgDsgf

Castro, R. (s.f). Test Psicológicos. Análisis de los Ítems, Reactivos, Preguntas. Universidad de Buenos Aires.

Cisneros-Reyes, M. (2016). Escala de evaluación comprensiva de tendencias sádicas (CAST). En B.E. García y García, M.M. Lozano Álvarez & I.F. Díaz Oropeza (Eds.), 19 Escalas de Evaluación Psicológica (pp. 48-51). Universidad de las Américas. https://bit.ly/3s74iNg

De la Hoz-Granadillo, E., Morelos-Gómez, J., & Cardona-Arbeláez, D. (2020). Identificación de perfiles característicos de las tecnologías de la información y comunicación en empresas del sector manufacturero en Colombia mediante análisis de conglomerado y discriminante. Investigación e Innovación en Ingenierías, 8(1), 112-124. https://doi.org/10.17081/invinno.8.1.3676

Denegri Coria, M., Cabezas Gaete, D., Del Valle Rojas, C., González Gómez, Y., & Sepúlveda Aravena, J. (2011). Escala de actitudes hacia el endeudamiento: validez factorial y perfiles actitudinal en estudiantes universitarios chilenos. Universitas Psychologica, 11(2), 497-509. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy11-2.eaev

DiCaprio, N. (1987). Teorías de la Personalidad. (2a ed.). Interamericana.

García, O. (1991). Administración Financiera. Prensa Moderna.

González Rey, F. (2000). Investigación Cualitativa en Psicología. Thomson.

González, M.V., & Rodríguez, M.A. (2021). Creencias en obesidad y cirugía bariátrica: análisis de contenido para diseñar una escala. Revista de Psicología, 39(1), 253-287. https://doi.org/10.18800/psico.202101.011

González-Robles, R., Polanco-Bueno, R., & Peñalosa-Castro, E. (2021). Desarrollo de una escala de actitudes hacia el uso de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en la actividad docente. Revista de la Educación Superior, 197(50), 97-116. https://doi.org/10.36857/resu.2021.197.1581

Grasso Imig, P. (2018). Personalidad: un recorrido por los principales conceptos desarrollados sobre el constructo. Revista ConCiencia EPG, 3(2), 34-57. https://doi.org/10.32654/CONCIENCIAEPG.3-2.3

Hadad, I. (2019). La construcción social y técnica de la deuda morosa. Revista Mexicana de Sociología, 81(1), 89-115. http://dx.doi.org/10.22201/iis.01882503p.2019.1.57828

Iregui-Bohórquez, A., Melo Becerra, L., Ramírez Giraldo, M., & Tribin Uribe, A. (2016). Determinantes del acceso al crédito formal e informal: evidencia de los hogares de ingresos medios y bajos en Colombia. Borradores de Economía, (956), 1-76. https://bit.ly/40szeV3

Jaén-Rendón, M., Morales-Rosales, L.A., Maceda-Goméz, G., Algredo-Badillo, I., & Lobato-Báez, M. (2016). Análisis del perfil de personalidad utilizando el test NEO-FFI y redes neuronales artificiales. Pistas Educativas, 38(120), 1496-1509. https://bit.ly/3MjQXIi

Lara-Rubio, J., Rodríguez-Bolívar, M., & Rayo-Cantón, S. (2011). Un caso empírico en la evaluación del riesgo de crédito de una institución de microfinanzas peruana. Contabilidad y Negocios, 6(11), 21-30. https://bit.ly/45NUg1j

Lemos-Hoyos, M., & Londoño-Arredondo, N. (2006). Construcción y validación del cuestionario de dependencia emocional en población colombiana. Acta Colombiana de Psicología, 9(2), 127-140. https://bit.ly/3QI0ATT

Mansilla-Chiguay, L., Denegri-Coria, M., & Álvarez-Escobar, B. (2016). Relación entre actitudes hacia el endeudamiento y locus de control del consumidor en estudiantes universitarios. Suma Psicológica, 23(1), 1-9. https://doi.org/10.1016/j.sumpsi.2015.11.002

Meier, S., & Sprenger, C. (2010). Present- Biased Preferences and Credit Card Borrowing. American Economic Journal: Applied Economics, 2(1), 193-210. https://doi.org/10.1257/app.2.1.193

Navia Núñez, M., & Estrada López, H. (2012). Uso de la técnica de asociación libre para conocer la percepción del consumidor sobre queso costeño en Colombia. Psicogente, 15(28), 271-286. https://bit.ly/473GatC

Ochoa, J., Galeano, W., & Agudelo, L. (2010). Construcción de un modelo de scoring para el otorgamiento de crédito en una entidad financiera. Perfil de Coyuntura Económica, (16), 191-222. https://bit.ly/3QfM04g

Oñate-Paredes, C., Noboa-García, A., Souza-Lima, R., & Verdugo-Morales, N. (2022). Estructura de fondeo desempeño financiero. Estudio Empírico en Cooperativas de Ahorro y Crédito del Segmento 1 en Ecuador. Economía y Negocios, 13(2), 52-70. https://doi.org/10.29019/eyn.v13i2.1070

Pérez, C. (2004). Técnicas de Análisis Multivariante de Datos. Pearson Educación.

Pichot, P. (1980). Los Test Mentales. Paidós.

Quiceno-Ramírez, J. (2022, agosto 23). Jalón de orejas: los colombianos se están endeudando mucho con tarjetas de crédito. El Colombiano. https://bit.ly/3Fx12xx

Rabecca, H., Atmaja, N., & Safitri, S (2018). Psychometric Credit Scoring in Indonesia Microfinance Industry: A case Study in PT Amartha Mikro Fintek. The 3rd International Conference on Management in Emerging Markets. https://bit.ly/3QbEUOb

Renau, V., Carbonell, X., & Orbest, U. (2012). Redes sociales on line, género y construcción del self. Aloma, 30(2), 97-107. https://bit.ly/3QBrtsA

Saavedra-García, M. L., y Saavedra-García, M. J. (2010). Modelos para medir el riesgo de crédito de la banca. Cuadernos de Administración, 23(10), 295-319. https://doi.org/10.11144/Javeriana.cao23-40.mpmr

Sánchez-Oliva, D., Leo-Marcos, F., Amado-Alonso, D., Pulido-González, J., & García-Calvo, T. (2015). Análisis de los perfiles motivacionales y su relación con los comportamientos adaptativos en las clases de educación física. Revista Latinoamericana de Psicología, 47, 156-166. http://dx.doi.org/10.1016/j.rlp.2015.06.007

Sánchez de Gallardo, M., & Pirela de Faria, L. (2012). Estudio psicométrico de la prueba figura humana. Telos, 14(2), 210-222. https://bit.ly/3tXFGXy

Vargas-Hernández, J. (2018). Integración de la economía con la psicología: Richard H. Thaler, premio nobel de economía 2017. Estudios Económicos, 35(71), 101-113. https://doi.org/10.52292/j.estudecon.2018.1374

Zona Cero. (2023, abril 8). Colombia 3er. país de Latinoamérica en el que no se acude a préstamos formales de dinero. Zona Cero. https://bit.ly/3tO6c5T

Published

2024-01-01

How to Cite

Navia-Núñez, M., Sánchez-Saánchez, P. A., Rincón-Laurens, R. M., Barrios-Mendoza, J., & Heredia-Vizcaíno, D. (2024). Psychological Profile of Good and Bad Credit Payers in Barranquilla, Colombia. Economía Y Negocios, 15(1), 43–63. https://doi.org/10.29019/eyn.v15i1.1228