Marketing of experiences and its relationship with the purchase decision of consumers in the gastronomic sector

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29019/eyn.v15i2.1300

Keywords:

Purchase decision, Marketing, Restaurants, Experiences

Abstract

The objective was to study the relationship between experience marketing and the purchasing decision of consumers in the gastronomic sector in the city of Guayaquil. An empirical, cross-sectional investigation was carried out, with a descriptive and correlational level of study. An observation sheet and the survey were used as data collection instruments, the latter was applied to 387 restaurant customers. A strong positive correlation was demonstrated between the study variables. Valuing a warm and welcoming atmosphere, the attention of staff and interactive experiences in the restaurant are closely related to generating memorable experiences for customers. The importance of focusing on experience marketing and personalization to strengthen consumer satisfaction and loyalty is highlighted, so this aspect of marketing has a direct impact on consumers' decision to choose a restaurant.

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Author Biographies

Lily Dayanna GUERRÓN LÓPEZ, Universidad Politécnica Salesiana

Magister en administración de empresas

Jorge Cueva Estrada, Universidad Politécnica Salesiana

Editor en jefe Ecuador revista Retos. Docente de la Universidad Politécnica Salesiana - Ecuador. Integrante de los grupos de investigación: Grupo de Innovación Educativa Mejorando las Prácticas Áulicas (GIE-MPA), Grupo de Investigación en Enseñanza - Aprendizaje de Las Ciencias Para la Ingeniería (GIEACI). Máster en Administración de Empresas.

Nicolás SUMBA NACIPUCHA, Universidad Politécnica Salesiana

Doctorando en ciencias sociales y jurídicas en la Universidad Rey Juan Carlos. Master en administración de empresas. Docente e investigador a tiempo completo de la Universidad Politécnica Salesiana- Sede Guayaquil. Ha desarrollado diversas actividades docentes, ha realizado varias investigaciones a través de proyectos, con resultados satisfactorios obtenidos, ha realizado publicaciones relacionadas con las TICs en la educación y el marketing; y la inclusión educativa. De igual forma ha ocupado funciones como coordinador de proyectos de vinculación con la sociedad en la carrera de administración de empresas.

Actualmente es editor adjunto de Revista RETOS, revista de ciencias administrativas y económicas; y pertenece a los grupos de investigación
• GISEE Grupo de Investigación Socio-Económica y Empresarial
• GIE-MPA Grupo de Innovación Educativa Mejorando las Prácticas Áulicas
• GIE-TICEA Grupo de Innovación Educativa Tecnologías de la Información y Comunicaciones en el proceso de enseñanza - aprendizaje

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Published

2024-07-01

How to Cite

GUERRÓN LÓPEZ, L. D., Cueva Estrada, J., & SUMBA NACIPUCHA, N. (2024). Marketing of experiences and its relationship with the purchase decision of consumers in the gastronomic sector. Economía Y Negocios, 15(2). https://doi.org/10.29019/eyn.v15i2.1300