Role of Ecuadorian Women in Scientific Writing. Case Study: Central University of Ecuador
DOI:
https://doi.org/10.29019/eyn.v12i1.918Keywords:
Articles, Science, Teaching, Writing, Research, WomanAbstract
Today women have a considerable place in science, however, this was not always the case, as ancient ideologies sowed the idea that women can contribute to science. The research was carried out with the objective of making visible the degree of female participation in the writing of scientific articles. For this, an analysis was developed on the evolution of the scientific production of fourth-level teachers. The contributions of the authors of scientific articles corresponding to three main areas were compared: Life and Health Sciences, Exact Sciences and Social Sciences in the periods between the 2014 - 2018 and 2016-2018. The data was taken from the Portal of Journals of the Central University of Ecuador (UCE), until the first semester of 2019. The work was carried out in the city of Quito, Pichincha province. The quantitative methodology was applied: data counting was carried out, which were used in the statistical analysis to establish the differences of authors and authors. As outstanding results, it was found that the largest number of articles was produced in 2017, both internally and externally, with 58.3% corresponding to the authors and 41.6% belonging to the authors, which highlights 16.7% of difference in scientific writing distributed in each of the areas defined above.
Downloads
References
Agudo Arrollo, Y. (2006). El lado oscuro de la mujer en la investigación científica: ¿es la ciencia una “empresa” masculina? Cuestiones de Género, 1, 15-57. https://bit.ly/44125QF
Alic, M. (2005). El legado de Hipatia. Historia de las mujeres en la ciencia desde la antigüedad hasta fines del siglo xix (2da. ed.). Siglo XXI Editores.
Alzate, C. (2017). Disciplinando cuerpos y escritura. Agripina Samper sobre George Sand, las mujeres y la literatura (1871). Anclajes, 21(3), 7-24. https://doi.org/10.19137/2017-2132
Ayllón Rodríguez, D. (s. f.). Las mujeres en la prehistoria y en la historia antigua. I.E.S. Colonial. https://bit.ly/3Jd0vTT
Ballarín Domingo, P. (2010). Entre ocupar y habitar. Una revisión historiográfica sobre Mujeres y Universidad en España. Arenal, 17(2). 223-254. https://bit.ly/3JhaQy1
Castañón, L.E. (2013). George Sand: una mujer de novela. Revista Melibea, 7, 133-142. https://bit.ly/3Ng8f90
Castillo Acobo, R. (2018). Diferencias visibles e invisibles de las mujeres en la ciencia. Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa, Perú, 2017. Revista Ciencias Sociales, 1(40),79-97. https://bit.ly/43WLoWA
Alcain, J., Edelsztein, V., Elffman, J., & Hadad, C. (2021). Científicas de acá. TantaAgua Editorial. https://bit.ly/43GXvXV
Cobo, R. (2014). Aproximaciones a la teoría crítica feminista. (Boletín del Programa de Formación Nº 1.). Comité de América Latina y el Caribe para la Defensa de los Derechos de las Mujeres – CLADEM.
Coello, C. (2017, febrero 10). Las mujeres ecuatorianas suman protagonismo en la ciencia médica. Edición Médica. https://bit.ly/43E6JUN
Estrella Cahueñas, B. (2016). Fomentando cultura de investigación en la Universidad Central del Ecuador: la perspectiva desde los Proyectos Semilla. Revista de la Facultad de Ciencias Médicas, 41(1), 3-8. https://bit.ly/43Ys1fU
Gervasoni, J. (2019). Antagonismo de género en las comunidades científicas. Situación en Argentina y América Latina. En M. Pessina Itriago (Editora), Impacto de las Mujeres en la Ciencia: Efecto del género en el desarrollo y la práctica científica (pp. 65-90). CIESPAL. https://bit.ly/3p28ool
Gordillo Alfonso, A. (2017). La escritura científica: Una revisión temática. Signo y Pensamiento, 36(71), 52-64. https://bit.ly/3pa1ayr
Guil Bozal, A. (2016). Techos universitarios de cristal blindado. Investigaciones Feministas, 7(2), 25-39. https://doi.org/10.5209/INFE.53964
Guzmán Benavente, M.d.R. (2023). La presencia del género en la vida personal y laboral de académicas-investigadoras universitarias. GénEroos. Revista de Investigación y Divulgación sobre los Estudios de Género, 23(19), 7–29. https://bit.ly/3CwJO1Q
Hernández, M. (2011, diciembre 21). Mileva Maric, la sombra de Einstein. Personas con Historia. Perfiles de personajes históricos que merece la pena conocer. https://bit.ly/3X6uhiW
Lamas, M. (2002). Cuerpo: diferencia sexual y género. Aguilar, Altea, Taurus, Alfaguara S.A.
Lander, M. F. (2011). La encrucijada de Manuela Sáenz en el imaginario cultural latinoamericano del siglo XXI. Araucaria,13(25),165-181. https://bit.ly/3JfXPF6
Marín San Martín, O.A. (2020). La representación de las mujeres prehistóricas en los textos escolares de Historia, Geografía y Ciencias Sociales en Chile (2010-2018). Estudios Pedagógicos (Valdivia), 46(1), 7-31. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052020000100007
Mingo, A. (2020). El tránsito de estudiantes universitarias hacia el feminismo. Perfiles Educativos, 42(167), 10-30. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.167.59063
Montes, E., & Groves, T. (2019). Micro-machismo and discrimination in academia: The violation of the right to equality in university. Culture & History Digital Journal, 8(1), 01-09. https://doi.org/10.3989/chdj.2019.010
Ortiz, T. (2002). El papel del género en la construcción histórica del conocimiento científico sobre la mujer. En E. Ramos (Ed.), La salud de las mujeres: hacia la igualdad de género en salud (29-42). Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales-Instituto de la Mujer. https://bit.ly/43IEEfb
Padrón, C., Quesada, N., Pérez, A., González, P., & Martínez, L. (2014). Aspectos importan- tes de la redacción científica. Revista de Ciencias Médicas, 18(2), 362-380. https://bit.ly/43IF2uj
Peiró, S. (2018). Escandalosas. 80 mujeres de armas tomar. Ediciones Casiopea.
Pérez Sedeño, E. (2018). Nuevos conocimientos desde una perspectiva feminista. En M. Pessina Itriago (Editora), Impacto de las Mujeres en la Ciencia: Efecto del Género en el Desarrollo y la Práctica Científica (pp. 17-28). CIESPAL. https://bit.ly/3p28ool
Prendes-Espinosa, M., García-Tudela, P., & Solano-Fernández, I. (2020). Gender equality and ICT in the context of formal education: A systematic review. Revista Científica de Comunicación y Educación Comunicar, 28(63), 9-20. https://doi.org/10.3916/C63-2020-01
Sánchez, A. (2001). Críticas Feministas a las Ciencias Biomédicas. En J.A. López Cerezo & J. Sánchez (Eds.), Ciencia, Tecnología, Sociedad y Cultura en el cambio del siglo (297-322). Biblioteca Nueva. Organización de Estados Americanos.
Sánchez-Guzmán, M.A., & Corona-Vázquez, T. (2009). Inserción de las mujeres en la ciencia. Gaceta Médica de México, 145(1), 71-76. https://bit.ly/3Nub07Q
Varela Guinot, H.M (2012). Iguales, pero no tanto. El acceso limitado de las mujeres a la esfera pública en México. CONfines. Revista de relaciones internacionales y ciencia política, 8(16), 39-67. https://bit.ly/3qGSeRD
Vargas, C., Lutz, M., Apuzinski, C., & Arancibia, M. (2020). Género, mujeres e investigación científica. Medwave, 20(2), e7857. http://doi.org/10.5867/medwave.2020.02.7857
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2021 The Authors
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/3.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.
The articles and research published by the UTE University are carried out under the Open Access regime in electronic format. By submitting an article to any of the scientific journals of the UTE University, the author or authors accept these conditions.
The UTE applies the Creative Commons Attribution (CC-BY) license to articles in its scientific journals. Under this open access license, as an author you agree that anyone may reuse your article in whole or in part for any purpose, free of charge, including commercial purposes. Anyone can copy, distribute or reuse the content as long as the author and original source are correctly cited. This facilitates freedom of reuse and also ensures that content can be extracted without barriers for research needs.
Creative Commons Attribution 4.0 International License
The Journal Economía y Negocios is distributed under a
Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0).
In addition, the journal Economía y Negocios guarantees and declares that authors always retain all copyrights to the original published works without restrictions [© The Author(s)]. Acknowledgment (BY): Any exploitation of the work is allowed, including a commercial purpose, as well as the creation of derivative works, the distribution of which is also allowed without any restriction.