Repercussions of Teleworking During the Covid-19 Pandemic in the Educational Field. Case of the Technical University of Machala

Authors

  • Génesis Nayeli Montealegre-Ramón Universidad Técnica de Machala, Ecuador
  • Yanira Faviana Mendoza-Granda Universidad Técnica de Machala, Ecuador
  • Iddar Iván Jaya-Pineda Universidad Técnica de Machala, Ecuador

DOI:

https://doi.org/10.29019/eyn.v13i2.1078

Keywords:

Teleworking, Education, University, Covid-19 pandemic, Teachers

Abstract

The present work is oriented to carry out an analysis through a survey aimed at knowing and exploring the repercussions of teleworking in times of the Covid-19 Pandemic in the educational field, specifically for the case of teachers of the Faculty of Business Sciences of the Technical University of Machala. That is, to determine the challenges and problems they faced in the implementation of the teleworking modality as a result of the government's declaration of social distancing due to the possible contagion of the Covid-19 virus in 2020. The research work was carried out with an approach descriptive-exploratory, considering the responses to the survey sent online to teachers of the Faculty of Business Sciences of the Technical University of Machala. The results obtained point to an increase in working hours and work overload, teachers say they feel physically and mentally tired, many of them have presented ailments and discomfort due to the constant time they spend sitting in front of their computers, the survey also showed a imbalance between the time allocated for work and the development of personal and family obligations. This is due to the excess of teaching work days.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Génesis Nayeli Montealegre-Ramón, Universidad Técnica de Machala, Ecuador

Researcher at the Faculty of Business Sciences at the Technical University of Machala. Machala, Ecuador.

Yanira Faviana Mendoza-Granda, Universidad Técnica de Machala, Ecuador

Researcher at the Faculty of Business Sciences at the Technical University of Machala. Machala, Ecuador.

Iddar Iván Jaya-Pineda , Universidad Técnica de Machala, Ecuador

Professor and researcher at the Faculty of Business Sciences at the Technical University of Machala. Machala, Ecuador.

References

Acevedo-Duque, Á., González-Díaz, R.R., González-Delard, C., & Sánchez-Díaz, L. (2021). Teletrabajo como estrategia emergente en la educación universitaria en tiempos de pandemia. Revista de Ciencias Sociales, XXVII(3), 460-476. https://bit.ly/3WqoTXe

Arce Espinoza, L., & Rojas Sáurez, K. (2020a). Physical activity and meal times in tele-workers versus presential workers of a state university of Costa Rica. UNED Research Journal, 12(2), e3143. https://doi.org/10.22458/urj.v12i2.3143

Arce Espinoza, L., & Rojas Sáurez, K. (2020b). Satisfacción laboral y estrés en teletrabajadores y trabajadores presenciales de una universidad estatal de Costa Rica. UNED Research Journal, 12(2), e3141. https://doi.org/10.22458/urj.v12i2.3141

Arteaga-Aguirre, A., Cabezas-Cartagena, V., & Ramírez-Cid, F. (2021). Mujeres, teletrabajo y estrategias de cuidados en el contexto de pandemia en Chile. Revista CS, 35, 11-39. https://bit.ly/3sVjvOd

Bernal-Álava, Á.F., Cantos-Figueroa, M.L., Burgos-Salazar, S.P., & Velez-Mejía, R.M. (2020). Educación superior online en tiempo de Covid-19. Polo del Conocimiento, 5(1), 317-342. http://dx.doi.org/10.23857/pc.v5i1.1900

Carrillo-Condoy, R.E., & Gutierrez-Franco, B.K. (2021). mportancia de herramientas virtuales en el aprendizaje en tiempos de COVID-19, Colegio “Beatriz Cueva de Ayora-Loja”. Polo del Conocimiento, 6(12), 704-719. http://dx.doi.org/10.23857/pc.v6i12.3399

Castañeda-Santillán, L.L., & Sánchez-Macías, A. (2022). Satisfacción laboral y burnout en personal docente. Retos, Revista de Ciencias de Administración y Economía, 12(24), 230-246. https://doi.org/10.17163/ret.n24.2022.03

Carrión-Bósquez, N.G., Castelo-Rivas, W.P., Guerrero-Pachacama, J.A., Criollo-Sarco, L.V. & Jaramillo-Verduga, M.J. (2022). Factores que influyen en el tecnoestrés docente durante la pandemia por la Covid-19, Ecuador. Revista Información Científica, 101(2), 1-12. https://bit.ly/3WpMN4R

Castellanos Pierra, L.I., Portillo Peñuelas, S.A., Reynoso González, O.U., & Gavotto Nogales, O.I. (2022). La continuidad educativa en México en tiempos de pandemia: principales desafíos y aprendizajes de docentes y padres de familia.. Revista de Estudios y Experiencias en Educación - REXE, 21(45), 30-50. https://doi.org/10.21703/0718-5162.v21.n45.2022.002

Chapilliquin-Torres, L. M. (2021). Estilos de afrontamiento del estrés laboral en los empleados del sector público. Economía y Negocios, 12(2), 122-140. https://doi.org/10.29019/eyn.v12i2.977

Comisión Económica para América Latina y el Caribe [CEPAL]. (2020). América Latina y el Caribe ante la pandemia del Covid-19. Efectos económicos y sociales. https://bit.ly/3DREPug

Díaz Vera, J., Peña Hojas, D., Ruiz Ramirez, A.K., & Macías Mora, D. (2020). Percepción del aprendizaje en el contexto de las clases en línea de la Universidad de Guayaquil frente al Covid-19. Revista Sinapsis, 3(18), 1-15. https://bit.ly/3SXkqs4

Flores-Carvajal, L.I. (2022). Afectaciones del docente universitario en el proceso de teletrabajo durante la pandemia. Polo del Conocimiento, 70(7), 241-255. http://dx.doi.org/10.23857/pc.v7i5.3959

García-Rubio, M.P., Silva-Ordoñez, C.A., Salazar-Mera, J.E., & Gavilanez-Paz, F.E. (2021). Modalidad teletrabajo en tiempos de pandemia COVID- 19 en Ecuador. Revista de Ciencias Sociales, 27(3). https://bit.ly/3zCwlVg

Guayasamín-Cantos, Y.T., & Ramos-Alfonso, Y. (2020). Evaluación del estrés laboral en las condiciones del teletrabajo en una Institución Fiscal de enseñanza media en Manabí, Ecuador. Polo del Conocimiento, 5(7), 422-436. https://doi.org/10.23857/pc.v5i7.1527

Guiñez-Cabrera, N., Jeldes-Delgado, F., Ganga-Contreras, F., & Mansilla-Obando, K. (2022). Satisfacción e insatisfacción en los docentes con cargos administrativos de instituciones de educación superior: un estudio exploratorio en tiempos de Covid-19. Interciencia, 46(7), 324-331. https://bit.ly/3DRhJ71

Henríquez-Basurto, V.A., Bernardino-Castro, T.M., & Bernardino-Castro, T.J. (2022). Características laborales del teletrabajo en docentes de la universidad privada de Guayaquil. Polo del Conocimiento, 7(1), 782-796. https://doi.org/10.23857/pc.v7i1.3510

Hernández Tenorio, B.M. (2021). Estrés laboral y trastornos adictivos en empleados en trabajo desde casa: Una aproximación mediante el modelo JD-R. RECAI Revista de Estudios en Contaduría, Administración e Infomática, 10(29), 1-22. https://bit.ly/3SZwgSc

Iturralde Durán, C.A., & Duque Romero, L.E. (2021). Precarización del teletrabajo en Ecuador en contexto de Covid-19: variables de análisis desde el enfoque marxista. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 14, 146-162. https://bit.ly/3SX93Af

López Ortiz, C.A., Rosales Flores, R.A., & Durán Lizarraga, M.E. (2022). Encuentros y desencuentros en el proceso laboral: Percepción docente en el contexto de la pandemia. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 27(93), 407-432. https://bit.ly/3UhY9WN

Martínez Minda, H., Rodríguez Álava, L.A., & Cobeña Ostaiza, K.G. (2019). Strés laboral en los docentes del circuito 03 distrito 13d11 de la zona 04 de educación y estresores psicosociales prevalentes. Revista Cognosis. Revista de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación, 4(1), 83-98. https://bit.ly/3fvHHUb

Maza Santos, E.H., Loor Cedeño, L.A., Tomalá León, M.L., & Delgado Molina, J.B. (2021). Riesgo de la Salud Ocupacional en el Teletrabajo Docente. Higia de la Salud, 4(1), 1-7. https://bit.ly/3FVbSz9

Meo, A.I., & Dabenigno, V. (2020). Teletrabajo docente durante el confinamiento por COVID-19 en Argentina. Condiciones materiales y perspectivas sobre la carga de trabajo, la responsabilidad social y la toma de decisiones. Revista de Sociología de la Educación-RASE, 14(1), 103-127. http://dx.doi.org/10.7203/RASE.14.1.18221

Morillo Revelo, J., & Morales Puruncaja, I. (2022). La educación virtual en la Universidad Central del Ecuador: ¿un nuevo reto académico? Estudios de la Gestión: Revista Internacional de Administración, (11), 225–247. https://doi.org/10.32719/25506641.2022.11.6

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO]. (2020). Interrupción educativa y respuesta al Covid-19. UNESCO. https://bit.ly/3FDYKyb

Orrego Tapia, V. (2022). Educación remota y salud mental docente en tiempos de COVID-19. Revista de Estudios y Experiencias en Educación - REXE, 21(45), 12-29. https://doi.org/10.21703/0718-5162.v21.n45.2022.001

Pérez-Calle, R.D., García-Casarejos, N., & García-Bernal, J. (2021). La empresa española ante la COVID-19: factores de adaptación al nuevo escenario. Retos, Revista de Ciencias de Administración y Economía, 11(21), 05-24. https://doi.org/10.17163/ret.n21.2021.01

Ponce-Alencastro, J. A., Zambrano-Saltos, R. O., & Rodríguez-Álava, L. A. (2022). SARS – Cov – 2 y teletrabajo: Estilos de afrontamiento frente al estrés laboral en docentes universitarios. Revista Científica Arbitrada en Investigaciones de la Salud GESTAR, 5(9), 153-168. https://doi.org/10.46296/gt.v5i9edespmar.0060

Quiroz-Zambrano, G.L., & Vega Intriago, J.O. (2020). El teletrabajo y su influencia en el bienestar emocional de los docentes en el periodo de confinamiento por el covid-19. Polo del Conocimiento, 5(12), 361-373. https://doi.org/10.23857/pc.v5i12.2058

Roldán-Bazurto, M.A., & Díaz-Macías, T.M. (2021). Afrontamiento al estrés por teletrabajo en docentes de la Unidad Educativa Emilio Bowen Roggiero. Revista Cientifica Dominios de las Ciencias, 7(1), 133-146. http://dx.doi.org/10.23857/dc.v7i1.1695

Ruperti-Lucero, E., Espinel-Guadalupe, J., Naranjo-Cabrera, C., & Aguilar-Pita, D. (2021). Conciliación de la vida familiar y bienestar laboral, análisis de roles sociales y género en tiempos de Covid-19. Caso Ecuador. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 15, 18-30. https://bit.ly/3FCkzxQ

Santiago Bazán, C. (2021). Dolor de espalda y el teletrabajo en el contexto de la crisis por Covid-19. Revista Científica Ciencia Médica, 24(1), 88-89. https://doi.org/10.51581/rccm.v24i1.349

Terán Villacís, D.A., Córdova Suárez, M.A., Muquinche Puca, J.P., & Gordón Villalba, P.R. (2021). Evaluación de la carga y fatiga mental en docentes por teletrabajo a causa del COVID-19. Ciencia Digital, 5(1), 6-14. https://doi.org/10.33262/cienciadigital.v5i1.1515

Villavicencio-Ayub, E., Quiroz-González, E., García-Meraz, M., & Santamaría-Plascencia, E. (2021). Afectaciones personales y organizacionales derivadas del confinamiento por COVID-19 en México. Estudios Gerenciales, 37(158), 85-93. https://doi.org/10.18046/j.estger.2021.158.4270

Published

2022-12-01

How to Cite

Montealegre-Ramón, G. N., Mendoza-Granda, Y. F., & Jaya-Pineda , I. I. (2022). Repercussions of Teleworking During the Covid-19 Pandemic in the Educational Field. Case of the Technical University of Machala. Economía Y Negocios, 13(2), 145–163. https://doi.org/10.29019/eyn.v13i2.1078