Repercussions of Teleworking During the Covid-19 Pandemic in the Educational Field. Case of the Technical University of Machala
DOI:
https://doi.org/10.29019/eyn.v13i2.1078Keywords:
Teleworking, Education, University, Covid-19 pandemic, TeachersAbstract
The present work is oriented to carry out an analysis through a survey aimed at knowing and exploring the repercussions of teleworking in times of the Covid-19 Pandemic in the educational field, specifically for the case of teachers of the Faculty of Business Sciences of the Technical University of Machala. That is, to determine the challenges and problems they faced in the implementation of the teleworking modality as a result of the government's declaration of social distancing due to the possible contagion of the Covid-19 virus in 2020. The research work was carried out with an approach descriptive-exploratory, considering the responses to the survey sent online to teachers of the Faculty of Business Sciences of the Technical University of Machala. The results obtained point to an increase in working hours and work overload, teachers say they feel physically and mentally tired, many of them have presented ailments and discomfort due to the constant time they spend sitting in front of their computers, the survey also showed a imbalance between the time allocated for work and the development of personal and family obligations. This is due to the excess of teaching work days.
Downloads
References
Acevedo-Duque, Á., González-Díaz, R.R., González-Delard, C., & Sánchez-Díaz, L. (2021). Teletrabajo como estrategia emergente en la educación universitaria en tiempos de pandemia. Revista de Ciencias Sociales, XXVII(3), 460-476. https://bit.ly/3WqoTXe
Arce Espinoza, L., & Rojas Sáurez, K. (2020a). Physical activity and meal times in tele-workers versus presential workers of a state university of Costa Rica. UNED Research Journal, 12(2), e3143. https://doi.org/10.22458/urj.v12i2.3143
Arce Espinoza, L., & Rojas Sáurez, K. (2020b). Satisfacción laboral y estrés en teletrabajadores y trabajadores presenciales de una universidad estatal de Costa Rica. UNED Research Journal, 12(2), e3141. https://doi.org/10.22458/urj.v12i2.3141
Arteaga-Aguirre, A., Cabezas-Cartagena, V., & Ramírez-Cid, F. (2021). Mujeres, teletrabajo y estrategias de cuidados en el contexto de pandemia en Chile. Revista CS, 35, 11-39. https://bit.ly/3sVjvOd
Bernal-Álava, Á.F., Cantos-Figueroa, M.L., Burgos-Salazar, S.P., & Velez-Mejía, R.M. (2020). Educación superior online en tiempo de Covid-19. Polo del Conocimiento, 5(1), 317-342. http://dx.doi.org/10.23857/pc.v5i1.1900
Carrillo-Condoy, R.E., & Gutierrez-Franco, B.K. (2021). mportancia de herramientas virtuales en el aprendizaje en tiempos de COVID-19, Colegio “Beatriz Cueva de Ayora-Loja”. Polo del Conocimiento, 6(12), 704-719. http://dx.doi.org/10.23857/pc.v6i12.3399
Castañeda-Santillán, L.L., & Sánchez-Macías, A. (2022). Satisfacción laboral y burnout en personal docente. Retos, Revista de Ciencias de Administración y Economía, 12(24), 230-246. https://doi.org/10.17163/ret.n24.2022.03
Carrión-Bósquez, N.G., Castelo-Rivas, W.P., Guerrero-Pachacama, J.A., Criollo-Sarco, L.V. & Jaramillo-Verduga, M.J. (2022). Factores que influyen en el tecnoestrés docente durante la pandemia por la Covid-19, Ecuador. Revista Información Científica, 101(2), 1-12. https://bit.ly/3WpMN4R
Castellanos Pierra, L.I., Portillo Peñuelas, S.A., Reynoso González, O.U., & Gavotto Nogales, O.I. (2022). La continuidad educativa en México en tiempos de pandemia: principales desafíos y aprendizajes de docentes y padres de familia.. Revista de Estudios y Experiencias en Educación - REXE, 21(45), 30-50. https://doi.org/10.21703/0718-5162.v21.n45.2022.002
Chapilliquin-Torres, L. M. (2021). Estilos de afrontamiento del estrés laboral en los empleados del sector público. Economía y Negocios, 12(2), 122-140. https://doi.org/10.29019/eyn.v12i2.977
Comisión Económica para América Latina y el Caribe [CEPAL]. (2020). América Latina y el Caribe ante la pandemia del Covid-19. Efectos económicos y sociales. https://bit.ly/3DREPug
Díaz Vera, J., Peña Hojas, D., Ruiz Ramirez, A.K., & Macías Mora, D. (2020). Percepción del aprendizaje en el contexto de las clases en línea de la Universidad de Guayaquil frente al Covid-19. Revista Sinapsis, 3(18), 1-15. https://bit.ly/3SXkqs4
Flores-Carvajal, L.I. (2022). Afectaciones del docente universitario en el proceso de teletrabajo durante la pandemia. Polo del Conocimiento, 70(7), 241-255. http://dx.doi.org/10.23857/pc.v7i5.3959
García-Rubio, M.P., Silva-Ordoñez, C.A., Salazar-Mera, J.E., & Gavilanez-Paz, F.E. (2021). Modalidad teletrabajo en tiempos de pandemia COVID- 19 en Ecuador. Revista de Ciencias Sociales, 27(3). https://bit.ly/3zCwlVg
Guayasamín-Cantos, Y.T., & Ramos-Alfonso, Y. (2020). Evaluación del estrés laboral en las condiciones del teletrabajo en una Institución Fiscal de enseñanza media en Manabí, Ecuador. Polo del Conocimiento, 5(7), 422-436. https://doi.org/10.23857/pc.v5i7.1527
Guiñez-Cabrera, N., Jeldes-Delgado, F., Ganga-Contreras, F., & Mansilla-Obando, K. (2022). Satisfacción e insatisfacción en los docentes con cargos administrativos de instituciones de educación superior: un estudio exploratorio en tiempos de Covid-19. Interciencia, 46(7), 324-331. https://bit.ly/3DRhJ71
Henríquez-Basurto, V.A., Bernardino-Castro, T.M., & Bernardino-Castro, T.J. (2022). Características laborales del teletrabajo en docentes de la universidad privada de Guayaquil. Polo del Conocimiento, 7(1), 782-796. https://doi.org/10.23857/pc.v7i1.3510
Hernández Tenorio, B.M. (2021). Estrés laboral y trastornos adictivos en empleados en trabajo desde casa: Una aproximación mediante el modelo JD-R. RECAI Revista de Estudios en Contaduría, Administración e Infomática, 10(29), 1-22. https://bit.ly/3SZwgSc
Iturralde Durán, C.A., & Duque Romero, L.E. (2021). Precarización del teletrabajo en Ecuador en contexto de Covid-19: variables de análisis desde el enfoque marxista. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 14, 146-162. https://bit.ly/3SX93Af
López Ortiz, C.A., Rosales Flores, R.A., & Durán Lizarraga, M.E. (2022). Encuentros y desencuentros en el proceso laboral: Percepción docente en el contexto de la pandemia. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 27(93), 407-432. https://bit.ly/3UhY9WN
Martínez Minda, H., Rodríguez Álava, L.A., & Cobeña Ostaiza, K.G. (2019). Strés laboral en los docentes del circuito 03 distrito 13d11 de la zona 04 de educación y estresores psicosociales prevalentes. Revista Cognosis. Revista de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación, 4(1), 83-98. https://bit.ly/3fvHHUb
Maza Santos, E.H., Loor Cedeño, L.A., Tomalá León, M.L., & Delgado Molina, J.B. (2021). Riesgo de la Salud Ocupacional en el Teletrabajo Docente. Higia de la Salud, 4(1), 1-7. https://bit.ly/3FVbSz9
Meo, A.I., & Dabenigno, V. (2020). Teletrabajo docente durante el confinamiento por COVID-19 en Argentina. Condiciones materiales y perspectivas sobre la carga de trabajo, la responsabilidad social y la toma de decisiones. Revista de Sociología de la Educación-RASE, 14(1), 103-127. http://dx.doi.org/10.7203/RASE.14.1.18221
Morillo Revelo, J., & Morales Puruncaja, I. (2022). La educación virtual en la Universidad Central del Ecuador: ¿un nuevo reto académico? Estudios de la Gestión: Revista Internacional de Administración, (11), 225–247. https://doi.org/10.32719/25506641.2022.11.6
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO]. (2020). Interrupción educativa y respuesta al Covid-19. UNESCO. https://bit.ly/3FDYKyb
Orrego Tapia, V. (2022). Educación remota y salud mental docente en tiempos de COVID-19. Revista de Estudios y Experiencias en Educación - REXE, 21(45), 12-29. https://doi.org/10.21703/0718-5162.v21.n45.2022.001
Pérez-Calle, R.D., García-Casarejos, N., & García-Bernal, J. (2021). La empresa española ante la COVID-19: factores de adaptación al nuevo escenario. Retos, Revista de Ciencias de Administración y Economía, 11(21), 05-24. https://doi.org/10.17163/ret.n21.2021.01
Ponce-Alencastro, J. A., Zambrano-Saltos, R. O., & Rodríguez-Álava, L. A. (2022). SARS – Cov – 2 y teletrabajo: Estilos de afrontamiento frente al estrés laboral en docentes universitarios. Revista Científica Arbitrada en Investigaciones de la Salud GESTAR, 5(9), 153-168. https://doi.org/10.46296/gt.v5i9edespmar.0060
Quiroz-Zambrano, G.L., & Vega Intriago, J.O. (2020). El teletrabajo y su influencia en el bienestar emocional de los docentes en el periodo de confinamiento por el covid-19. Polo del Conocimiento, 5(12), 361-373. https://doi.org/10.23857/pc.v5i12.2058
Roldán-Bazurto, M.A., & Díaz-Macías, T.M. (2021). Afrontamiento al estrés por teletrabajo en docentes de la Unidad Educativa Emilio Bowen Roggiero. Revista Cientifica Dominios de las Ciencias, 7(1), 133-146. http://dx.doi.org/10.23857/dc.v7i1.1695
Ruperti-Lucero, E., Espinel-Guadalupe, J., Naranjo-Cabrera, C., & Aguilar-Pita, D. (2021). Conciliación de la vida familiar y bienestar laboral, análisis de roles sociales y género en tiempos de Covid-19. Caso Ecuador. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 15, 18-30. https://bit.ly/3FCkzxQ
Santiago Bazán, C. (2021). Dolor de espalda y el teletrabajo en el contexto de la crisis por Covid-19. Revista Científica Ciencia Médica, 24(1), 88-89. https://doi.org/10.51581/rccm.v24i1.349
Terán Villacís, D.A., Córdova Suárez, M.A., Muquinche Puca, J.P., & Gordón Villalba, P.R. (2021). Evaluación de la carga y fatiga mental en docentes por teletrabajo a causa del COVID-19. Ciencia Digital, 5(1), 6-14. https://doi.org/10.33262/cienciadigital.v5i1.1515
Villavicencio-Ayub, E., Quiroz-González, E., García-Meraz, M., & Santamaría-Plascencia, E. (2021). Afectaciones personales y organizacionales derivadas del confinamiento por COVID-19 en México. Estudios Gerenciales, 37(158), 85-93. https://doi.org/10.18046/j.estger.2021.158.4270
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 The Authors
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The articles and research published by the UTE University are carried out under the Open Access regime in electronic format. By submitting an article to any of the scientific journals of the UTE University, the author or authors accept these conditions.
The UTE applies the Creative Commons Attribution (CC-BY) license to articles in its scientific journals. Under this open access license, as an author you agree that anyone may reuse your article in whole or in part for any purpose, free of charge, including commercial purposes. Anyone can copy, distribute or reuse the content as long as the author and original source are correctly cited. This facilitates freedom of reuse and also ensures that content can be extracted without barriers for research needs.
Creative Commons Attribution 4.0 International License
The Journal Economía y Negocios is distributed under a
Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0).
In addition, the journal Economía y Negocios guarantees and declares that authors always retain all copyrights to the original published works without restrictions [© The Author(s)]. Acknowledgment (BY): Any exploitation of the work is allowed, including a commercial purpose, as well as the creation of derivative works, the distribution of which is also allowed without any restriction.