Evaluation of Behavioral Competences Entrepreneurs in Young Students of the Faculty of Administrative Sciences of UTE - Quito

Authors

  • Iván Benalcázar-Atiencia Universidad Tecnologica Equinoccial

DOI:

https://doi.org/10.29019/eyn.v8i1.318

Keywords:

Entrepreneurship, competences, entrepreneur behavior

Abstract

To perform the assessment of competencies behavioral (CCE) in the students of the Faculty of Administrative Sciences of the UTE, applied the test behavior behavioral developed under the motivational theory of David McClelland. The self-assessment of the CCE test, is a questionnaire of 55 questions in Likert (1-5) scale, where is evaluated ten features called behavioral competencies. Research results show that competences which obtained the best score or more developed in young students are: set goals and demand efficiency and quality; still less scoring competencies or less developed, be persuasive and build networks, take calculated risks and plan systematically; concluding that students have set a common goal which is to finish his career, they do it with efficiency and quality, however it appears that they are not convinced of what they want, not interested build support networks, not at any risk and not planned, characteristics of an entrepreneur which must be developed in students, through to build a culture of entrepreneurship. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andia Valencia, W., & Paucara Pinto, E. (2013). Los planes de negocios y los proyectos de inversión: similitudes y diferencias. Industrial Data, vol. 16, núm. 1, enero-junio 2013, Universidad Nacional Mayor de San Marcos Lima, Perú, 80-84.
Arnau Sabastes, L., & Montané Capdevila, J. (2010). Aportaciones sobre la relación conceptual entre actitud y competencia, desde la teoría del cambio de actitud. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, vol.8, núm.22, diciembre, 2010, Universidad de Almería, Almería España, 1283-1302.
Chang Yui, A. L. (2010). Estudio de la motivación laboral y el conocimiento de la necesidad predominante según la teoría de la necesidades de Mc Clelland en los médicos del Hospital Nacional Arzobispo Loayza. Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos.
Conteras,R; lopez,A; Molina, S. (2011). Emprendimiento dimensiones sociales y culturales. Mexico: Pearson.
Duarte, T., & Ruiz Tibon, M. (2009). Emprendimiento una opción para el desarrollo. Universidad tecnológica de Pereira, Colombia, 326-331.
Flores Carvajal, L. I., Alarcón, R. V., & Calderon Muñoz, E. R. (2016). Sotenibilidad del emprendimiento. Revista Caribeña de Ciencias Sociales.
Freire, A. (2005). Pasión por Emprender. Colombia: Editorial Norma S.A.
Guizar Montufar, R. (2013). Desarrollo Organizacional. México: Mc Graw Hill.
Hammer, M. (2006). Lideres del Management, la agenda. Barcelona: Deusto.
Lederman, D., Messina, J., Pienknagura, S., & Rigoline, J. (2014). El emprendimiento en América Latina. Washington: Banco Mundial.
Martinez, F. M., & Carmona, G. (2009). Aproximación al concepto de Competencias Emprendedoras: Valor social e implicaciones educativas. Revista Iberoamericana de Investigación Sobre Cambio y Eficacia, vol 7, num.3, Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y eficacia Escolar,Madrid, España, 82-98.
Olvera Gutierrez, S. (2015). Emprendimiento en las empresas familiares. Revista Iberoamericana de Contaduria, Economía y Administración, vol.4, núm.7,enro-junio 2015, Universidad de Guadalajara.
Olvera, S. G. (2007). Emprendimiento en las empresas familiares. Revista Iberoamericana de Contaduria, Economía y Administración.
Orrego, C. I. (2008). La dimensión Humana del Emprendimiento. Revista Ciencias Estratégicas, vol. 16, núm. 20, julio-diciembre, Universidad Pontificia Bolivariana Medellin, Colombia, 225-235.
Orrego, C. I. (2008). La dimensión Humana del Emprendimiento. Revista Ciencias Estratégicas, vol 16, Núm 20,julio-diciembre, Universidad Bolivariana de Medellin, Colombia, 225-235.
Palma Carrillo, S. (2000). Motivación y Clima Laboral en personal de entidades universitarias. Revista de investigación en Psicología, vol. 3 No.1, 11-21.
Perilla Toro, L. E. (1998). David C. McClelland. Revista Latinoamericana de Psicología, vol 30, num.3,1998, Fundación Universitaria Konrad Lorenz, Bogtá, Colombia, 529-532.
Rioja Malpartida, J. G., Aranibar Monroy, J. A., Vaca Pedraza, J., Maturana Huallpa, M. D., Gutierrez Guzman, M. M., Rojas Meneses, M. L., & Tapia Soria, S. W. (2010). Módulo de Formación para el Espíritu Emprendedor. Bolivia: Fundación Educación para el Desarrollo FAUTAPO.
Santos Valencia, R. A., Barroso Tanoira, F. G., & Avila Ortega, J. I. (2014). Resultados de la medición y análisis de competencias emprendedoras para la creación de agroempresas, Experiencia en la zona Maya de Campeche. Revista Mexicana de Agronegocios, núm.35, julio-diciembre,2017, Sociedad Mexicana de Administración, Agripecuario C.A. Torreón, México, 981.
Shu Shin, L. (2007). Innovar al Estilo Sony. Barcelona: Ediciones Deusto.
Velasco Arboleda, B. (2008). Elaboración del Estado del Arte del termino Emprendedor desde la Teorias de Max Weber y Davis Mc Clelland. Bogota: Universidad de la Salle.

Published

2017-06-30

How to Cite

Benalcázar-Atiencia, I. (2017). Evaluation of Behavioral Competences Entrepreneurs in Young Students of the Faculty of Administrative Sciences of UTE - Quito. Economía Y Negocios, 8(1), 23–31. https://doi.org/10.29019/eyn.v8i1.318