Posters: A graphic tool for social criticism within the digital context of architectural learning

Authors

  • Adrián Beltrán Montalvo Universidad UTE

DOI:

https://doi.org/10.29019/eidos.v14i19.1023

Keywords:

architectural learning, architecture students, conflict, graphic representation, posters, social criticism

Abstract

The article presents posters as a tool that, in addition to its graphic power to portrait ideas, they emerge as a means to denounce social conflict while proposing a positive change in the actions of humanity against disruptive scenarios. Within a context that has been forced to depend on digital media for the development of a massive number of academic activities, graphic language is becoming more and more popular, strengthening its presence around the learning realm and with notorious presence within the architecture field. The Faculty of Architecture and Urbanism of UTE University, through its international architecture, urbanism and landscape workshop WINAREQ, joins to the production of this new wave of graphic information, generating calls to encourage the development of posters focused on the themes: “Same place, New rules?”, and “Taking care, within Conflict”, on the years 2020 and 2021 respectively. The calls are presented with a clear message that start with the graphic proposal created by the institution, and invites participants to get involved with the topics. As a result of these calls, architecture students, professionals related to graphic and spatial design, and the general public from different cultural and academic backgrounds, present illustrated proposals that show a wide variety of compositional techniques, various critical messages, and places posters in a hierarchical position within the architectural graphic representation spectrum.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Adrián Beltrán Montalvo, Universidad UTE

Facultad de Arquitectura y Urbanismo - Universidad UTE

References

Andrade A., F. (1999). Normas y convenios del dibujo arquitectónico. Quito: Pontificia Universidad Católica del Ecuador.

Beltran, A., & Jacome, D. (2021). Tiempo de Presentación y Entrega. Obtenido de WINAREQ: https://winareq.ute.edu.ec/conferencias-21/

Beltran Montalvo, A. P., Estrella Mogollon, E. G., & Leon Villacis, F. J. (2018). El borde dialéctico entre el habitar de las ciudades y la metodología de aprendizaje en las facultades de arquitectura. EÍDOS, 75-80. doi: 10.29019/eidos.v0i12.480

Bracchi, P. (2018). El Workshop Intensivo como forma de aprendizaje en Arquitectura. EÍDOS, 63-73. 10.29019/eidos.v0i12.479

Bracchi, P., & Giordanelli, D. (2021). Tiempo de Presentación y Entrega. Obtenido de WINAREQ: https://winareq.ute.edu.ec/conferencias-21/

Campo Baeza, A. (2014). Poetica Architectonica. España: Mairea Libros.

Harada Olivares, E. (2014). Logotipos, isotipos, imagotipos e isologos: una aclaración terminológica. Logotipos, isotipos, imagotipos e isologos: una aclaración terminológica. Mexico: UNAM.

Library Illustrazioni. (2022). Library Illustrazioni. Obtenido de https://www.libraryillustrazioni.com/

Mendoza Rodriguez, I. (2021). Joaquín Vaquero y el concurso de carteles de promoción turística de 1929: Arquitectura, Ciudad y Paisaje. Expresión Gráfica Arquitectónica, 222-233. doi: 10.4995/ega.2021.14906

Non Architecture. (2022). About. Obtenido de Non Architecture: https://www.nonarchitecture.eu/about/

Ramos, R. (2018). Aquí: El “Queering” de Espacios Arquitectónicos a través de Afiches In-Situ. Visión Doble, 1-12.

Rodriguez Pulido, A. (1999). El Dibujo en la enseñanza de la arquitectura. Las Escuelas de Arquitectura en Mexico. [Tesis Doctoral, Escuela Técnica Superior de Arquitectura: Universidad Politécnica de Madrid]. https://oa.upm.es/675/1/03199911.pdf

Rocchio, D., & Porreca, R. (2021). Tiempo de Presentación y Entrega. Obtenido de Winareq: https://winareq.ute.edu.ec/conferencias-21/

Sainz, J. (2005). El Dibujo de arquitectura. Barcelona: Reverte.

Scott, C. (2016). El cartelismo social y la Ecuador Poster Bienal. Ecos de la Academia, 178-181.

Solana Suarez, E. (2007). La utilidad frente al operador en la expresión gráfica arquitectónica. EGA: revista de expresión gráfica arquitectónica, 74-81. doi: 10.4995/ega.2007.10292

Vega Pindado, E. (2014). La mirada interactiva. De la gráfica de la interacción impresa a la edición de contenidos. Icono 14, 188-218. doi: 10.7195/ri14.v12i1.655

Villuendas Andrés, P. (2015) Diseño y sociedad. Cartelismo y gráfica en la Barcelona de los 1970-1990 a través de la obra de un estudio de diseño. [Tesis Doctoral, Universidad de Barcelona]. http://hdl.handle.net/2445/65317

WINAREQ. (2020). Same Place, New Rules? Call for Poster. Quito, Ecuador: Universidad UTE.

WINAREQ. (2021). Taking Care within Conflict. Call for posters. Quito, Ecuador: Universidad UTE.

Xu, T., Chengxin, Z., Cheng, L., & Qihou, H. (2021). Variability of PM2.5 and O3 concentrations and their driving forces over Chinese megacities during 2018-2020. Journal of Environmental Sciences, 1-10. doi: 10.1016/j.jes.2021.10.014

Published

2022-06-01

How to Cite

Beltrán Montalvo, A. (2022). Posters: A graphic tool for social criticism within the digital context of architectural learning . Eidos, 14(19), 13–23. https://doi.org/10.29019/eidos.v14i19.1023