Film consumption trends in students of communications in higher institutions of education in Lima

Authors

  • Ivana Abigail Castañeda-Luperdi Universidad de Ciencias y Artes de América Latina (UCAL)
  • Andrea María Tenorio-García Universidad de Ciencias y Artes de América Latina (UCAL)
  • Marina Leandra Roselena Pacheco-Rojas Universidad de Ciencias y Artes de América Latina (UCAL)
  • Bryana Pastor-Fernández Universidad de Ciencias y Artes de América Latina (UCAL)
  • Gabriel Prado-Límaco Universidad de Ciencias y Artes de América Latina

DOI:

https://doi.org/10.29019/tsafiqui.v13i20.1058

Keywords:

communication, cinema, students, social media, digitalization, film

Abstract

This article is a descriptive approach to film consumption trends in communications students at higher education institutions in Lima. In recent years, the arrival of the Internet, and with it the digital revolution, has brought about an important change in people's consumption patterns with respect to their preferences when consuming movies. Digital platforms have created a new format for film consumption that many users already use continuously.

To describe these trends, a survey was conducted with 109 students who answered questions regarding their preferred means of consumption, the ways in which they do so, the habits they have, their preferred content, the distractions that occur during viewing and the investment allocated to this activity.

The results obtained show the influence of digital media on film consumption, with the arrival of streaming services, which currently represent a significant part of the audiovisual market, being an important part of this change. In a hyperconnected reality, users seek the possibility of interacting with the content they consume and the film industry seems to be adjusting to these new needs of viewers, providing them with facilities and prioritizing their comfort. Knowing these consumption trends helps to better understand users whose preferences are changing as reality and the context in which they find themselves change.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abril Valdez, J. A. (2018a). La afición por el cine ante la cultura digital: hacia una caracterización de la cinefilia 2.0. ZER - Revista de Estudios de Comunicación, 24(47). https://doi.org/10.1387/zer.20955

Abril Valdez, J. A. (2019b). La afición por el cine ante la cultura digital: hacia una caracterización de la cinefilia 2.0. ZER - Revista de Estudios de Comunicación, 24(47). https://doi.org/10.1387/zer.20955

Africano, L. (2019). Funcionalidad actual del séptimo arte. Cuadernos Del Centro de Estudios de Diseño y Comunicación, 18. https://doi.org/10.18682/cdc.vi18.1604

Cabrejo-Cobián, J.-C. (2020). La producción en el cine peruano: entrevista a Carolina Denegri. Ventana Indiscreta, 023. https://doi.org/10.26439/vent.indiscreta2020.n023.4844

Camargo, H. W. de, & Pérez-Amezcua, L. A. (2020). Máquina amable, madre terrible. Texto Digital, 16(2). https://doi.org/10.5007/1807-9288.2020v16n2p171

Espinal-Monsalve, N. E., Ramos-Ramírez, A. D., Balbín-Espinal, I. C., & Echavarría-Carvajal, J. (2019). Consumo de cine en Colombia: estimación de sus determinantes. Sociedad y Economía. https://doi.org/10.25100/sye.v0i39.7200

Gavoto, L., Terceiro, D., & Terrasa, S. A. (2020). Pantallas, niños y confinamiento en pandemia: ¿debemos limitar su exposición? Evidencia, Actualizacion En La Práctica Ambulatoria, 23(4). https://doi.org/10.51987/evidencia.v23i4.6897

Hernández-Herrera, M., Batista, A., & González, D. (2019). From digital cinema to cloud computing in the film consumption of young Ecuadorians. Cuadernos.Info, 44, 195–208. https://doi.org/10.7764/cdi.44.1450

Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. 1–714.

Laura, W. G. F., & Mamani, E. F. (2019). Nivel de consumo de cine peruano en los estudiantes de la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad Nacional del Altiplano. Intercom: Revista Brasileira de Ciências Da Comunicação, 42(3). https://doi.org/10.1590/1809-5844201936

Lozano, D. F. (2018). Características de consumo de los espectadores mexicanos en salas de cine comerciales. Mercados y Negocios, 37, 77–112. https://doi.org/10.32870/myn.v0i37.6580

Matei, A. (2020). Aproximación al estudio de las tendencias de consumo de cine en los jóvenes universitarios. Journal of Cultural and Creative Industries, 1(1). https://doi.org/10.21134/jcci.v1i1.1829

Mazás, F. (2019). El cine come metalenguaje. Haciendo visible el código de la moda. Cuadernos Del Centro de Estudios de Diseño y Comunicación, 58. https://doi.org/10.18682/cdc.vi58.1259

Morales-Corral, E., & Gayo-Santacecilia, J. (2021). Análisis de la crítica especializada de cine y videojuegos desde la sociología cultural. Tendencias Sociales. Revista de Sociología, 7. https://doi.org/10.5944/ts.7.2021.31234

Rivas, B. (2020). Cine de autor peruano en tiempos de globalización: entre la transgresión y la marginación. Revista de Comunicación, 19(2), 215–230. https://doi.org/10.26441/rc19.2-2020-a12

Sagristani, G. (2020). Transposiciones y mediaciones para el uso del cine en la enseñanza del diseño. Cuadernos Del Centro de Estudios de Diseño y Comunicación, 102. https://doi.org/10.18682/cdc.vi102.4010

Steinberg, L. (2019). El funcionamiento indicial de la imagen en el nuevo cine documental latinoamericano. Cuadernos Del Centro de Estudios de Diseño y Comunicación, 54. https://doi.org/10.18682/cdc.vi54.1310

Ugalde, N., & Balbastre, F. (2013). Investigación cuantitativa e investigación cualitativa: buscando ventajas de las diferentes metodologías de la investigación. Revista de Ciencias Económicas, 31(2), 179–187. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/economicas/article/view/12730/11978

Valdés, S. (2019). Cine Latinoamericano. Cuadernos Del Centro de Estudios de Diseño y Comunicación, 18. https://doi.org/10.18682/cdc.vi18.1617

Zúñiga, A., Uzuriaga, J., Sacramento, J., & Sáez, R. (2021). ¿Cómo vamos en el consumo de cine y audiovisual en el Perú? www.cultura.gob.pe

Published

2023-01-10 — Updated on 2023-04-26

Versions

How to Cite

Castañeda-Luperdi, I. A., Tenorio-García, A. M., Pacheco-Rojas, M. L. R., Pastor-Fernández, B., & Prado-Límaco, G. (2023). Film consumption trends in students of communications in higher institutions of education in Lima. Tsafiqui, 13(1). https://doi.org/10.29019/tsafiqui.v13i20.1058 (Original work published January 10, 2023)