Offline circulation of content in Cuba. The case of the “weekly package”

Authors

  • Cosette Celecia Pérez Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo
  • Julio Juárez Gámiz Univesidad Nacional Autónoma de México
  • Oscar Fontanelli Espinosa Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales

DOI:

https://doi.org/10.29019/tsafiqui.v12i19.1090

Keywords:

entertainment consumption, cultural industries, media systems, Cuba, Political Economy of Communication, cultural consumption

Abstract

This article analyzes how the offline content distribution system known as “the package” (el paquete), represents a breakup in the Cuban media system that affects entertainment consumption practices and symbolic production. The methodology combines an analytical model and a mathematical model for the analysis of the compendium's distribution network. The management of the package includes an efficient distribution network with an underlying hierarchical structure and important elements of self-organization, reproduces mercantile dynamics typical of the capitalist world and integrates the Cuban audience into the global flows of entertainment consumption. This analysis allows an approach to the consumption of entertainment in Cuba as a process of appropriation that takes place outside the institutional margins and from which an informal cultural industry is generated that results in a space of freedom - relative - in economic, symbolic and political terms.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barrera, Y. (2009). La revuelta del espectador: estudio exploratorio sobre el consumo mediático alternativo. Tesis de maestría inédita, Universidad de La Habana. Repositorio Institucional.

Cabrera, C. (2015). Rutas USB. Acercamiento a la gestión de contenidos audiovisuales en el formato Paquete que realizan actores no institucionales en redes informales en La Habana. Tesis de Licenciatura inédita, Universidad de La Habana. Repositorio Institucional.

Autor (2020).

Clauset, A., Moore, C., & Newman, M. E. (2008). Hierarchical structure and the prediction of missing links in networks. Nature. 453(7191), 98-101.

Concepción, J.R. (2015). La cultura empaquetada. Análisis del consumo audiovisual informal del paquete semanal en un grupo de jóvenes capitalinos. Tesis de Licenciatura inédita, Universidad de La Habana. Repositorio Institucional.

Csardi, G., & Nepusz, T. (2006). The igraph software package for complex network research. InterJournal, complex systems, 1695(5), 1-9.

Hesmondhalgh, D. (2008). The Cultural Industries. California: Sage.Internet World Stats (2020).

Internet Usage and Population Statistics for the Caribbean. Recuperado de https://www.internetworldstats.com/stats11.htm?fbclid=IwAR1yA979J53_gGD9gZCqvyO8m1A_JvWVohEamkGoEWKLarJMHVjzF6ykEh4

McChesney, R.W. (2008). The Political Economy of Media. Enduring Issues, Emerging Dilemmas. Monthly Review Press.

McCombs, M. (1996). Influencia de las noticias sobre nuestras imágenes del mundo. En BRYANT, J. y ZILLMANN, D. (Coords) Los efectos de los medios de comunicación: investigaciones y teorías. Madrid: Paidós Ibérica. Pp. 13-34.

Mena, M. (enero-junio de 2019). Análisis del sistema documental del trabajo por cuenta propia. Los casos de arrendamientos y servicios gastronómicos. Economía y desarrollo. 161(1), s/p. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0252-85842019000100008

ONEI (2014). Anuario estadístico de la Organización Nacional de Estadística e Información. La Habana: Fondos de la ONEI.

Pertierra, A.C. (septiembre-octubre de 2011). Placeres privados. La Gaceta de Cuba. 5, 17-22.

Pertierra, A.C. (2012). If They Show Prison Break in the United States on a Wednesday, by Thursday It Is Here: Mobile Media Networks in Twenty-First-Century Cuba. Television & New Media. 13(5), 399-414.

Rodríguez, F.A. (2019). Círculos infinitos: repensar las prácticas de circulación no institucional de contenidos audiovisuales en redes digitales en Cuba. En Oller, M., Olivera, D. y Somohano, A. (Eds.) En Cuba periodismo es más (+): Transposición, redundancia y dinamismo profesional. Sociedad Latina de Comunicación Social. Pp. 205-230.

Salazar, S. (enero-junio de 2017). Acercamiento al sistema de medios de comunicación en Cuba. Estudios Latinoamericanos. (39), 37-50.

Thurner, S., Hanel, R., & Klimek, P. (2018). Introduction to the theory of complex systems. Oxford University Press.

Xie, F., Lin, J., & Cui, W. (2015). Exploring express delivery networks in China based on complex network theory. Complexity. 21(2), 166-179.

Published

2022-12-01 — Updated on 2023-02-02

Versions

How to Cite

Celecia Pérez, C., Juárez Gámiz, J., & Fontanelli Espinosa, O. (2023). Offline circulation of content in Cuba. The case of the “weekly package”. Tsafiqui, 12(3). https://doi.org/10.29019/tsafiqui.v12i19.1090 (Original work published December 1, 2022)