PUBLIC COMMUNICATION OF SCIENCE IN SOCIAL MEDIA.

STRATEGIES AND CHALLENGES FROM THE EXPERIENCE OF JUJUY CENTÍFICA

Authors

  • Mariana Bernasconi CIITed, UNJu-CONICET
  • Lucía Scalone
  • Natividad González

DOI:

https://doi.org/10.29019/tsafiqui.v13i20.1104

Keywords:

Scientific culture, Science and society, Science popularization, Social media, Internet, Audience participation

Abstract

Public communication of science is increasingly becoming an essential activity in the scientific activity, not only to reduce the distance between the scientific system and society, but also to contribute to the social appropriation of the knowledge generated. The different media platforms emerge as privileged spaces for this communicative link by virtue of their massiveness and capacity to promote multidimensional exchanges. This article reflects on the particularities, scope, problems and possibilities that arise in the task of communicating science through social networks. It analyzes the experience of an editorial project of public communication of science, Jujuy científica, through the systematization of the results obtained in its media platforms. Different variables related to the performance of Jujuy científica's Facebook and Twitter pages are examined between May 2020 and December 2021, with the purpose of finding indications about the receptivity of the published contents and the engagement by the community that this social networks propitiate. The variables considered are the number of followers, the reach of publications and the different forms of interaction with the audience, following methodologies for analyzing social media networks. The results indicate that social networks impose their own logics, so the challenge is not only to communicate science correctly, with specific and accessible content from and for the platforms, but also to overcome the obstacles inherent to mediatization in media networks.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcíbar, M. (2004). La divulgación mediática de la ciencia y la tecnología como recontextualización discursiva. Anàlisi: Quaderns de comunicació i cultura, 31, 43-70.

Castillo-Ramírez, I. y Alberich-Pascual, J. (2017). Análisis de estrategias de difusión de contenidos y actividad en redes sociales en revistas de divulgación científica: factores de interacción, visibilidad e impacto. Estudios sobre el mensaje periodístico, 2(23), 1045-1056.

Chaparro, M.; Conforti, M. y Giacomasso, M. (2017). Ciencia y comunicación. Una experiencia de producción audiovisual en el marco de políticas públicas inclusivas en Argentina. Revista CTS, 13(39), 161-180.

Elisondo, R. (2016). ¿Cómo transformarse en un científico creativo en 10 minutos?: Recetas, fórmulas mágicas y consejos útiles. En M. Melgar, A. Chiecher, P. Paoloni y A. Ferreira Szpiniak (comp.), Ciencia con aroma a café: los científicos y la comunicación pública de su quehacer, 42-57. Río Cuarto, Córdoba: UniRío

Ennis, M.; Conforti, M. y Banchio, L. (2019). Comunicación de la ciencia y periodismo científico. El caso del proyecto de la revista Earthzine en Sudamérica. Revista Question, 1(61), 1-22.

Fernández, J. L. (2018). Plataformas mediáticas. Elementos de análisis y diseño de nuevas experiencias. Buenos Aires, Argentina: La Crujía Ediciones.

Fernández, S.; Ferragutti, G. y Yunis, M. (2019). Alcances y desafíos de un proyecto de divulgación: el archivo visual de la sociabilidad santafesina 1920-1960. Revista Binacional Brasil Argentina, 8(1), 71-90.

Fernández Bayo, I.; Menéndez, O.; Fuertes, J.; Milán, M. y Mecha R. (2019). La comunidad científica ante las redes sociales. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.

Jenkins, H.; Ford, S. y Green, J. (2015) Cultura transmedia. La creación de contenido y valor en una cultura en red. Barcelona: Gedisa.

Rodríguez, M. I. (2018) “Sentidos de la comunicación social en los modos de entender la cultura científica”. Revista Latinoamericana de Ciencias de la Comunicación, 110-119.

Scolari, C. (2008) Hipermediaciones. Elementos para una Teoría de la Comunicación Digital Interactiva. Barcelona: Gedisa.

Tejedor Calvo, S.; Portales Oliva, M. y Pueyo Villa, S. (2018). Web 2.0 y tratamiento informativo en las principales revistas españolas de divulgación científica y de la pseudociencia. Revista Latina de Comunicación Social, 73, 293-316.

Uranga, W. (2007). Mirar desde la comunicación. Una manera de analizar las prácticas sociales. Recuperado el 21 de marzo de 2018 de http://www.washingtonuranga.com.ar/images/propios/14_mirar_desde.pdf.

Van Dijck, J. (2016). La cultura de la conectividad. Una historia crítica de las redes sociales. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.

von Stecher, P. (2017). El lenguaje de la ciencia y de su divulgación en la revista argentina Ciencia e Investigación (1945-1955). Logos: Revista de Lingüística, Filosofía y Literatura 27(2), 198-210.

Published

2023-01-10

How to Cite

Bernasconi, M., Scalone, L., & González, N. (2023). PUBLIC COMMUNICATION OF SCIENCE IN SOCIAL MEDIA. : STRATEGIES AND CHALLENGES FROM THE EXPERIENCE OF JUJUY CENTÍFICA. Tsafiqui, 13(1). https://doi.org/10.29019/tsafiqui.v13i20.1104