Framing and hypermedia strategies of digital political communication of Congressman John Vinueza on Facebook

Authors

  • Byron Andino Veloz Independiente

DOI:

https://doi.org/10.29019/tsafiqui.v13i21.1169

Keywords:

Political Communication, Hypermedia, Digitalization, discourse analysis, Ecuador, Congress

Abstract

Political communication is updated in its complexity due to sociocultural and technical transformations, with digitization that has modified perceptions of space and time, also due to the platforms that are spaces for political dispute. One case is that of the Ecuadorian congressman, John Vinueza, his communication strategies are analyzed through the framing and multimodal elements in the publications of his Facebook page, in March 2022. It is a qualitative study, the corpus contains -mostly- Publications about the Investment Law project, its framing, discourses and hypermedia contents are interpretatively analyzed. One of the results is its discursive cycle, it has a preventive evaluation of the project sent by the government of President Guillermo Lasso, its master frame and prognostic framing propose "putting locks and limits" on the regulations and protecting citizens, Vinueza also proposes leaving of dichotomous decisions in Congress. His motivational framework is based on a responsibility to the territories that he represents and the defense of the public, in the face of the risks of extensive and lasting privatizations. John Vinueza is a content producer with hypermedia formats, he also has an understanding of the hypermediations of digital cultures for his communication strategy, he creates pedagogical proposals for political communication on Facebook.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, E. (2019). Una mirada biopolítica al discurso legislativo ecuatoriano acerca de la salud en la segunda mitad del siglo XX. [Tesis de maestría, Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales-FLACSO Ecuador]. https://bit.ly/43IkUbQ

Amadeo, B. (2008). Framing: Modelo para armar. En Baquerin de Riccitelli, M. (Ed.), Los medios ¿aliados o enemigos del público? Derivaciones de las teorías de la comunicación surgidas en los setenta, (pp. 183-237). Buenos Aires: EDUCA.

Ávila Nieto, C., y Tinoco, I. (2017). Mujer y política: análisis de los marcos argumentales en los discursos de tres mujeres asambleístas en el Ecuador. Universidad-Verdad, 1(72), 191–206. https://doi.org/10.33324/uv.v1i72.21

Cárcamo Morales, B. (2018). El análisis del discurso multimodal: una comparación de propuestas metodológicas. Forma y Función, 31(2), 145–173. https://doi.org/10.15446/fyf.v31n2.74660

Cuadra, Á. (2022). Análisis de Discurso Digital: Hipermedia & Microblogging. Revista Chilena de Semiótica, 17, 101-112. https://bit.ly/3oedUDv

De Enterría Ramos, A. (2022). La utilización de las salas del Congreso de los Diputados, ¿un derecho de los parlamentarios? Comentario a la sentencia del Tribunal Constitucional 137/2021, de 29 de junio. recurso de amparo núm. 202-2019. Revista de las Cortes Generales, 513-525. https://doi.org/10.33426/rcg/2022/112/1649

Doury, M. (2016). Argumentation. Analyser textes et discours. Paris: Armand Colin.

Gutiérrez Rubí, A. (2015). La transformación digital y móvil de la comunicación política. España: Editorial Ariel S.A. Fundación Telefónica

Guzmán Beltrán, I. (2020). Agenda setting y framing – modelos para el análisis del proceso comunicativo. En: Aguilera González, P. P. (ed. científico), Kritica 1.0: contenidos, encuadres y discursos en los medios de comunicación. (pp. 53-106). Cali, Colombia: Universidad Santiago de Cali. https://bit.ly/3KIe79E

Llamuca, C. (2019). Las estrategias de comunicación utilizadas por Jhon Vinueza en las elecciones seccionales, septiembre 2018-marzo 2019, [Tesis de licenciatura, Universidad Nacional de Chimborazo] https://bit.ly/3L29ecN

Maingueneau, D. y Charaudeau, P. (2005). Diccionario de Análisis del Discurso. Buenos Aires: Amorrortu.

Pérez, G. (2019). Teoría del encuadre y plataformas sociodigitales de interacción: Un análisis de coyuntura. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 236, 333-354. http://dx.doi.org/10.22201/fcpys.2448492xe.2019.236.68820

Santamaría, E. (2021). La construcción del discurso del aborto como delito en los debates legislativos, comparando los años 2013 y 2018 en el Ecuador. [Tesis de grado, Universidad Central del Ecuador] https://bit.ly/3AnIEVD

Scolari, C. (2008). Hipermediaciones: elementos para una teoría de la comunicación digital interactiva. Editorial Gedisa.

Verón, E. (1987). La palabra adversativa. Observaciones sobre la enunciación política. En: E. Verón, El discurso político: Lenguajes y acontecimientos (pp. 11-26). Buenos Aires: Hachette.

Vire, J. (2019). Comunicación política en Ecuador. Análisis de la presencia en medios sociales de los asambleístas ecuatorianos. Obra digital: revista de comunicación, 16, 105-117. https://bit.ly/40jlkTc

Published

2023-07-01

How to Cite

Andino Veloz, B. (2023). Framing and hypermedia strategies of digital political communication of Congressman John Vinueza on Facebook. Tsafiqui, 13(2). https://doi.org/10.29019/tsafiqui.v13i21.1169