Artificial intelligence, culture and education: a Latin American podcast platform to protect cultural heritage

Authors

  • Vanina Belén Canavire UE- CISOR (UNJu/CONICET)

DOI:

https://doi.org/10.29019/tsafiqui.v13i21.1195

Keywords:

Podcast, educación, digitalización, consumo, patrimonio cultural inmaterial, innovación

Abstract

Podcasting has established itself as a digital communication medium that presents its own innovative characteristics, and that focuses on the user as an active actor in the consumer experience. It is a personal, immersive and niche medium that challenges the hegemony of text and image in the digital age and allows a direct connection between producers and listeners. In addition, the podcast provides great creative freedom and allows you to address topics of interest to a wide and diverse audience. In order to analyze the importance of podcasting today and identify its characteristics and functionalities, this paper takes the first micropodcast cultural platform in Latin America as a case study: Omaly. Based on artificial intelligence, social tech and geolocation, its mission is to safeguard the intangible cultural heritage of humanity and promote culture and knowledge in an authentic and plural way. In order to explore current trends, different experiences are rescued in which the platform is currently being used, in fields such as education, tourism and journalism, focusing on the opportunities generated from digital innovation. It is concluded that podcasting, in addition to representing a monetization opportunity through the creators economy, has great potential to be used in various social spheres and its use can contribute to enriching the user experience and democratizing production and dissemination of cultural, informative and educational content.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bull, M. (2010). IPod: un mundo sonoro personalizado para sus consumidores, Comunicar, XXVII (34), 55-63. https://doi.org/10.3916/C34-2010-02-05

Cartagena, S. (2022, junio 9). Economía de creadores: ¿de qué se trata esta nueva tendencia que empodera a la Generación Z? Entrepreneur en Español. https://bit.ly/440rtqr

García Marín, D. y Aparici, R. (2018) Nueva comunicación sonora. Cartografía, gramática y narrativa transmedia del podcasting. El profesional de la información. 27 (5), 1071-1081. https://bit.ly/3H6qSK2

Guanilo Paredes, C. (2014). El podcast como recurso educativo en el ámbito de la educación universitaria a distancia. Hamut’ay. 1(2), 44-53. http://dx.doi.org/10.21503/hamu.v1i2.786

Götting, M. (2022, febrero 18). Number of podcast listeners worldwide 2019-2024. Statista. https://bit.ly/3L2Ep6t

Jiménez Mariscal, M. (2021). Podcast como recurso educativo en educación superior. En Aveleyra, E., Martino, M., Bonelli, F. Mazzoni, D. (comps.), Convergencia entre Educación y Tecnología: hacia un nuevo paradigma (pp. 272-276). Eudeba. https://bit.ly/3H75qVk

López-Villafranca, P. (2019). Estudio de casos de la ficción sonora en la radio pública, RNE, y en la plataforma de podcast del Grupo Prisa en España. Anuario electrónico de Estudios en Comunicación Social, 12 (2), 65-78. http://dx.doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/disertaciones/a.6547

Navarro, J. (2023, febrero 20). Digital audio and spend in Latin America 2020-2026. Statista. https://bit.ly/3V2B6Ri

Omaly (2022). Pitch Deck. Concurso NAVES 2022 Argentina. https://omaly.io/

Omaly (2023). Misión y Valores. https://omaly.io/

Orús, A. (2023, marzo 27). Tamaño del mercado del podcast a nivel mundial entre 2021-2030. Statista. https://bit.ly/41yxhpt

Parlatore, B., Delménico, M., Beneitez, M., Clavellino, M., Di Marzio, M. y Gratti, A. (2020). El podcast y el desafío de repensar lo radiofónico. Question, 2 (66), 1-18. https://bit.ly/3KYhhWV

Perona J., Barbeito M. y Fajula A. (2014). Los jóvenes ante la sono-esfera digital: medios, dispositivos y hábitos de consumo sonoro. Comunicación y Sociedad, 27 (1), 205-224. https://doi.org/10.15581/003.27.36011

Podcaster@s (2022). Reporte Encuesta Pod 2022. https://bit.ly/3N8R8ay

Quintana Guerrero, B., Parra Duque, C. y Riaño Peña, J. (2017). El podcast como herramienta para la innovación en espacios de comunicación universitarios. Anagramas, 15 (30), 81-100. https://doi.org/10.22395/angr.v15n30a4

Saborío Taylor, S. (2018). Podcasting: una herramienta de comunicación en el entorno virtual. Innovaciones educativas, 29, 95-103. https://bit.ly/3N7Q0nM

Solano Fernández, I. y Sánchez Vera, M. (2010). Aprendiendo en cualquier lugar: el podcast educativo. Pixel bit. Revista de Medios y Educación, 36, 125-139. https://bit.ly/41RjMRz

UNESCO (2003). Texto de la Convención para la Salvaguardia del Patrimonio Cultural Inmaterial. https://ich.unesco.org/es/convenci%C3%B3n

Published

2023-07-01

How to Cite

Canavire, V. B. (2023). Artificial intelligence, culture and education: a Latin American podcast platform to protect cultural heritage. Tsafiqui, 13(2). https://doi.org/10.29019/tsafiqui.v13i21.1195