Plata-formas: Industrias Culturales y comunicación digital en Ecuador

Authors

  • Luis Eduardo Ynciarte FLACSO

DOI:

https://doi.org/10.29019/tsafiqui.v13i21.1199

Keywords:

Cultural industries, creative industries, digital communication, internet, digital platforms

Abstract

The race to reach a new level of updating from the field of Information and Communication Technology (ICT) has reached almost all sectors of the fields of an increasingly globalized society. The analyzes and reflections in the area of Communication and Culture have shown that the struggle for development has triggered variations that affect social, political, economic and cultural aspects. The use of an international currency in Ecuador has targeted platforms seeking to maintain and improve their capital. This research proposes a method of analysis with a qualitative approach through critical discourse analysis (CDA) where language is used as an instrument and coexistence of a plurality of subjects in the social context. The qualitative interpretation of the results is based on the informative contents in the most widely read digital newspapers in Ecuador throughout the year 2022: El Comercio (www.elcomercio.com) and El Universo (www.eluniverso.com). The analysis is based on the review of tangible, fragmentable characteristics and properties that the application of the method can provide through the support of data during the review to answer questions such as: What is Ecuador's participation in the global video consumption market? on demand? It is concluded that the platforms are apparent business models that disrupt the entire production chain of the cultural industry: legal norms, social practices, interest in the media and, above all, the access of local productions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bustamante, E. (2004). Hacia un nuevo sistema mundial de comunicación. Las Industrias Culturales en la era digital. Gedisa: Barcelona.

Bustamante, E. (2004). En la transición de la era digital. Recuperado de https://www.raco.cat/index.php/questionespublicitarias/article/view/v9-bustamante

Bustamante, E. (2008). Alternativas en los medios de comunicación digitales. Televisión, radio, prensa, revistas culturales y calidad democrática. Gedisa: Barcelona.

Dantas, M. (2018). La economía del tiempo de circulación cero: las plataformas de internet. Buenos Aires: Revista Herramienta Web. Recuperado de http://marcosdantas.com.br/conteudos/wp-content/uploads/2018/10/La-econom%C3%ADa-del-tiempo-de-circulaci%C3%B3n-cero_version-sitio-1.pdf

De Moragas, M. (2017). Interpretar los cambios en la comunicación. Chasqui, Revista Latinoamericana de Comunicación, Nº133. Ecuador: CIESPAL.

Echeverría, B. (2010). Definición de la cultura. Editorial Itaca: México.

Instituto Nacional de Estadística y Censos de Ecuador. (2020). Resultados principales de la encuesta multipropósito realizada por el INEC. Recuperado de https://www.ecuadorencifras.gob.ec/ciencia-tecnologia-e-innovacion-2/

Katz, C. (1999). La tecnología como fuerza productiva social: implicancias de una caracterización. Quipú Revista Latinoamericana de Historia de las Ciencias y la Tecnología. Ciudad de México: México.

Katz, R. (2015). El ecosistema y la economía digital en América Latina. Recuperado de https://www.cepal.org/es/publicaciones/38916-ecosistema-la-economia-digital-america-latina

Lebrún, A. (2014). Industrias Culturales, creativas y de contenidos. Recuperado de https://www.unife.edu.pe/centro-investigacion/revista/N19_Vol2/Artu00EDculo%203.pdf

Martín-Barbero, J. (2003). De la comunicación a la cultura: Perder el "objeto" para ganar el proceso. Signo y Pensamiento

Pineda, M. (2008). Las industrias culturales en la era digital. Recuperado de https://www.unife.edu.pe/pub/revcomunicaciones/2008/pineda.pdf

Sandoval, C. (1996). Investigación cualitativa. ARFO Editores e Impresores Ltda.

Scolari, C. (2008). Hipermediaciones. Elementos para una Teoría de la Comunicación Digital Interactiva. Gedisa, Barcelona.

Sel, S. (2019). En busca de una teoría crítica. La economía política de la comunicación. Recuperado de https://revistachasqui.org/index.php/chasqui/article/view/4273

Srnicek, N. (2019). Capitalismo de plataformas. Buenos Aires: Caja Negra. Selección Cap.2 - pp. 39 a 86

UNESCO (2010). Políticas para la creatividad Guía para el desarrollo de las industrias culturales y creativas. Recuperado de https://es.unesco.org/creativity/sites/creativity/files/220384s.pdf

Vernimmen, L. (2013). Las Industrias Culturales para el desarrollo en Ecuador. Recuperado de http://repositorio.uasb.edu.ec/bitstream/10644/4353/1/10-OT-Vernimmen.pdf

Vizer, E. (2011) Cultura tecnológica: una perspectiva socioanalítica en la aplicación de tecnologías. XXVII Congreso de la Asociación Latinoamericana de Sociología. VIII Jornadas de Sociología de la Universidad de Buenos Aires. Asociación Latinoamericana de Sociología, Buenos Aires.

Williams, R. (1980). Marxismo y literatura. Recuperado de https://elsudamericano.files.wordpress.com/2020/07/222.marxismo-y-literatura-raymond-williams.pdf

Zallo, R. (2010). Industrias Culturales y ciudades creativas. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6513769

Zallo, R. (2016). Tendencias en comunicación. Cultura digital y poder. Anexo 1: Las industrias creativas a discusión. Barcelona: Gedisa.

Published

2023-07-01

How to Cite

Ynciarte, L. E. (2023). Plata-formas: Industrias Culturales y comunicación digital en Ecuador. Tsafiqui, 13(2). https://doi.org/10.29019/tsafiqui.v13i21.1199

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.