Twitter as a diffuse curatorial space. The case of OpenGlam

Authors

  • Bianca Racioppe UNLP-UNA-UNQ

DOI:

https://doi.org/10.29019/tsafiqui.v13i21.1218

Keywords:

communication, art, curatorship, internet, social networks, open access

Abstract

This article is part of a broader research whose main objective is to identify and analyze the curatorial logics in Internet spaces for artistic exhibition. Specifically, it addresses the case of the Twitter profile of OpenGlam, a global network that promotes open access to the cultural-artistic. Between 2018 and 2021 the account functioned as a rotating curatorial space as it was managed by different people linked to digitization projects of materials that are part of the heritage collection of different countries. In order to carry out the analysis, tweets from that period and articles published in the initiative's blog were retrieved; in addition, interviews were conducted with people who participated in the experience. Among the main findings we can mention the decolonial perspective of the proposal, since it sought to make visible collections from regions not considered central. Also, the relationship between the architecture of the platform and the ways of presenting the materials, the ways they found to hack the structures of Twitter to build a collaborative network and the ludic uses they made of some visual resources, such as memes and gifs. The analysis of this experience evidences the tension between the design logics of concentrated digital platforms and the attempts to use them in alternative ways.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Argumedo, A. (2003) Los silencios y las voces en América Latina. Notas sobre el pensamiento nacional y popular. Ediciones del pensamiento nacional.

Barthes, R. (1986) Lo obvio y lo obtuso. Imágenes, gestos, voces. Paidós

Bhaskar, M. (2017) Curaduría. El poder de la selección en un mundo de excesos. Fondo de Cultura Económica.

Bourriaud, N (2009) Postproducción. La cultura como escenario: modos en que el arte reprograma el mundo contemporáneo. Adriana Hidalgo editora.

Charmaz, K. (2013). La teoría fundamentada en el siglo XXI. Aplicaciones para promover estudios sobre la justicia social en Denzin, N. y Lincoln Y. (coords). Manual de investigación cualitativa. Las estrategias de investigación cualitativa. Gedisa.

De Ugarte, D. (2010) Los futuros que vienen. Epub libre. https://bit.ly/40PeANm

Dussel, E (2006) 20 tesis de política. Siglo XXI editores.

Gadamer, H.G (1997) La actualidad de lo bello. El arte como juego, símbolo y fiesta. Paidós.

Gemetto, J (2018) OpenGLAM: una curaduría colaborativa de colecciones culturales abiertas en Internet. Centro Cultural Ártica. https://bit.ly/3BqSgiA

Gómez Cruz, E. (2018). Etnografía celular: una propuesta emergente de etnografía digital. Virtualis, 8(16), 77–98. https://doi.org/10.2123/virtualis.v8i16.251

Heidel, E. (2019) Principios OpenGLAM: formas de avanzar hacia el acceso abierto para el patrimonio cultural. https://bit.ly/3pBGS0X

Heritage Lab (s/f) Get involved. https://bit.ly/41E3uuO

Hine, C. (2004) Etnografía virtual. Editorial UOC.

Kozinets, Robert. (2010). Netnography: Doing Ethnographic Research Online. Sage.

Lessig, L. (1999) Las leyes del ciberespacio. Cuadernos Ciberespacio y Sociedad Nº 3. [Traducción de Javier Villate]

Manovich, L. (2006) El lenguaje de los nuevos medios de comunicación. La imagen en la era digital. Paidós.

Martino, I. y Caiazza, F. (2008) Compartiendo Capital. Rosario.

OpenGlam (s/f) Why. https://openglam.org/why/

Piovani, J. I. (2007) La teoría fundamentada y el método comparativo constante. En Marradi, A.; Archenti, N. y Piovani, J. Metodología de las ciencias sociales. Emecé.

Quijano, A. (2020) Cuestiones y horizontes: de la dependencia histórico-estructural a la colonialidad/descolonialidad del poder. Clacso. https://doi.org/10.2307/j.ctv1gm019g

Racioppe, B. (2022). Curadurías e interfaces: las lógicas de exhibir arte en internet. MEDIACIONES 18(29):341-358.https://doi.org/10.26620/uniminuto.mediaciones.18.29.2022.341-358

Racioppe, B. y Párraga, J. (2020). Memes en Instagram. Un estudio de caso de cuentas dedicadas a la producción y circulación de estas narrativas contemporáneas. Perspectivas de la Comunicación. 13. 47-84. https://doi.org/10.4067/S0718-48672020000100047

Silverstone, R. (2004) ¿Por qué estudiar los medios? Amorrortu.

Zuazo, N. (2015) Las guerras de Internet. Debate.

Zuazo, N. (2018) Los dueños de Internet. Debate.

Zuzulich, J. (2014) La curaduría como dispositivo en tensión: entre líneas duras y líneas de fuga. https://bit.ly/3M5dnw0

Published

2023-07-01

How to Cite

Racioppe, B. (2023). Twitter as a diffuse curatorial space. The case of OpenGlam. Tsafiqui, 13(2). https://doi.org/10.29019/tsafiqui.v13i21.1218