Media convergence and participatory culture in Afro-Boricua events: A case study on Bomba and Plena

Authors

  • Mariely Rivera-Hernández Universidad de Málaga, España

DOI:

https://doi.org/10.29019/tsafiqui.v14i2.1389

Keywords:

Cultural consumption, Musical political economy, Fandoms, Digital platforms, Postfandoms

Abstract

The objective of this study is to explore media convergence and participatory culture among attendees of two Afro-Boricua cultural events featuring the Bomba and Plena musical genres, both in-person and virtual. The analysis incorporates elements of the political economy of music. The term "Boricua" refers to the name "Boriquén" given by the island’s indigenous Taino inhabitants to Puerto Rico. This study investigates the creation of digital content by spectators, potentially cultivating fandoms and post-fandoms around these activities. These events have facilitated the visibility of followers of Bomba and Plena, who have historically lacked consistent commercial representation in the media. This work delineates three primary objectives: analyze consumption patterns in the media convergence context, highlight participatory culture, and identify key elements of the political economy of music.Ethnographic and netnographic methods are applied in the study of observations of a pilot sample of cultural events synchronized with social networks and digital platforms, and characteristics were identified that validate the existence of prosumer audiences that produce and generate valuable data for digital platform managers and like-minded followers. Finally, the study highlights the emerging trend of cultural activities being presented in simultaneous face-to-face and streaming formats that facilitate a positioning of both musical genres as oscillating between manifestations of cultural resistance and mainstream trends.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mariely Rivera-Hernández, Universidad de Málaga, España

Profesora a tiempo parcial en el recinto de Cayey de la Universidad de Puerto Rico. Doctoranda del programa Interuniversitario en Investigación en Comunicación de la Universidad de Málaga.

References

Actividades de Bomba en Puerto Rico. (s.f.). [Social Media]. Facebook. https://www.facebook.com/groups/actividadesdebombapuertorico?locale=es_LA

Attali, J. (1995). Ruidos: Ensayo sobre la economía política de la música. Siglo Veintiuno

Castillo-Abdul, B., y García-Prieto, V. (2021). Prosumidores emergentes: Redes sociales, alfabetización y creación de contenidos. Dykinson. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=832849

Castillo-Esparcia, A., Caro-Castaño, L., Almansa-Martínez, A., (2023). Evolution of digital activism on social media: opportunities and challenges. Profesional de la información, vol. 32, n.3, e320303. https://doi.org/10.3145/epi.2023.may03

Castillo-Espinoza, M. A. (2023). Retos de la Investigación Netnográfica: La sociabilidad en el contexto de la aplicación Whatsapp. En Etonografía Digital: Un modelo de investigación en contextos virtuales (pp. 332-352). https://sarrauteducacion.com/wp-content/uploads/2023/11/Libro-Etnografia-Digital.pdf

Delgado-Coellar, A. E. (2023). Cultura Digital y Netnografía. En Etonografía Digital: Un modelo de investigación en contextos virtuales (pp. 15-32). https://sarrauteducacion.com/wp-content/uploads/2023/11/Libro-Etnografia-Digital.pdf

Drüeke, R., & Zobl, E. (2018). Forming publics: Alternative media and activist cultural practices. En The Routledge Companion to Media and Activism (pp. 134-141). Routledge. https://uni-salzburg.elsevierpure.com/en/publications/forming-publics-alternative-media-and-activist-cultural-practices

EnMiPatioPR. (s. f.). [YouTube]. https://www.youtube.com/channel/UCdm6xLqpQEE1iqe8tYWnHpg

Eseonu, T., & Duggan, J. (2022). Negotiating cultural appropriation while re-imagining co-production via Afrofuturism. Qualitative Research Journal, 22(1), 96-107. https://doi.org/10.1108/QRJ-06-2021-0060

Espinel Rubio, G. A., Hernández Suárez, C. A., y Rojas Suarez, J. P. (2020). Usos, apropiaciones y nuevas prácticas comunicativas de los usuarios adolescentes de facebook. Saber, Ciencia y Libertad, 15(1), 280-296. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2020v15n1.6316

Fundación Nacional para la Cultura Popular. (s. f.). Tito Matos. Fundación Nacional para la Cultura Popular. https://prpop.org/biografias/tito-matos/

García Canclini, N. (1999). Un consumo cultural: Una propuesta teórica. En El consumo cultural en América Latina: Construcción teórica y líneas de investigación (pp. 26-49).

García Núñez, R., y García Huerta, D. (julio a diciembre de 2018). Una aproximación a la cultura de Internet y participativa. Sincronía, 74, pp. 452-466. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6751949

Gómez Puertas, L., Figueras Maz, M., y Tortajada, I. (2021). Fans, activistas digitales y ciudadanía en red. Los estudios de la audiencia: De la tradición a la innovación, 2021, ISBN 9788418525872, pp. 113-134, 113-134. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8064195

Gottfried, J. (2024). Americans’ Social Media Use. Pew Research Center: Internet, Science & Tech. https://www.pewresearch.org/internet/2024/01/31/americans-social-media-use/

Higuera-Rubio, L. A. (2021). Neira, E. (2020). Streaming wars. La nueva televisión. Revista de Comunicación, 20(2), 393-394. https://doi.org/10.26441/RC20.2-2021-R2

Hootsuite. (2022). Social Media Trends 2022. Social Media Trends 2022. https://www.hootsuite.com/resources/blog/social-media-trends-2022

Horkheimer, M., & Adorno, T. (1988). La industria cultural. Iluminismo como mistificación de masas.

http://148.202.167.116:8080/xmlui/handle/123456789/2840

Jenkins, H. (2018). Convergence Culture, Revisited. 10-19. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/710591

Jenkins, H. (2019). Participatory culture: Interviews. Polity.

Johal, J. (2022). Changing Civic Landscape Digital Media and Youth. Vidya Books. http://rguir.inflibnet.ac.in/bitstream/123456789/17435/1/9789354317651.PDF

Kozinets, R. V. (2015). Netnography: Redefined (2.º ed.). Sage.

Plena Brava. (s. f.). [Social Media]. Facebook. https://www.facebook.com/irma.lopez.94/

Quintero Rivera, M. (2016). Gestión cultural y agencia ciudadana: Reflexiones desde la experienciapuertorriqueña. En Panorama da gestão cultural na Ibero-América (p. 249). Edufba.

Rivera, P.L., y Vélez Peña, J.J. (2019). Bomba y plena, música afropuertorriqueña y rebeldía social y estética. http://interamerica.de/wp-content/uploads/2019/11/riveravelez.pdf

Scolari, C. A. (2021). Adiós sociedad líquida. Bienvenida sociedad gaseosa. Hipermediaciones. https://hipermediaciones.com/2021/08/13/adios-sociedad-liquida-bienvenida-sociedad-gaseosa/

Sedeño-Valdellós, A. (2023). Nuevas lógicas de la producción y recepción musical y convergencias estratégicas en el ecosistema digital. Transformaciones del videoclip musical y auge del livestreaming. Hipertext.net, 27, 141-150. https://doi.org/10.31009/hipertext.net.2023.i27.15

Torres, W. V., Vargas, Z. H., y Lalangui, K. F. (2024). Convergencia mediática en la producción periodística en tiempos de pandemia Covid-19. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(1), 7515-7535. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i1.10085

UNDEF, Universidad de la Defensa Nacional (Director). (2021). Conversatorio: La comunicación en tiempos de convergencia tecnológica, con C. Scolari y F. Irigaray. https://www.youtube.com/watch?v=GZCDCyEnt-4

Unesco. (2021). Las industrias culturales y creativas frente a la Covid-19: Panorama del impacto económico. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (Unesco). https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000377863_spa

Velázquez-Ruiz, D. (2023). Netnografía Aplicada en escenarios emergentes. En Etonografía Digital: Un modelo de investigación en contextos virtuales (pp. 353-364). https://sarrauteducacion.com/wp-content/uploads/2023/11/Libro-Etnografia-Digital.pdf

Villada, J. C., Monsalvo, M. Á. D., e Iglesias, M. L. (2023). El comportamiento de las televisiones autonómicas en redes sociales: El caso de Facebook. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación, 62, Article 62. https://doi.org/10.12795/Ambitos.2023.i62.07

Villanueva-Mansilla, E. (2017). Convergencia mediática: Lecciones y preguntas desde la experiencia peruana. Revista de Comunicación, 16(1), Article 1. https://revistadecomunicacion.com/article/view/1013

Vives, J. (2020). ¿Qué son las músicas urbanas? La Vanguardia. https://www.lavanguardia.com/vida/junior-report/20201126/49726288816/que-son-musicas-urbanas.html

Vizcaíno-Verdú, A., Bonilla del Río, M., e Ibarra-Rius, N. (2021). Cultura participativa, fandom y narrativas emergentes en redes sociales. Dykinson.

We Are Social. (2024). Digital 2024. https://wearesocial.com/uk/blog/2024/01/digital-2024

Published

2024-07-02

How to Cite

Rivera-Hernández, M. (2024). Media convergence and participatory culture in Afro-Boricua events: A case study on Bomba and Plena. Tsafiqui, 14(2), 107–120. https://doi.org/10.29019/tsafiqui.v14i2.1389