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Minimum quality standards for higher education in Ecuador during the COVID-19 pandemic as a means of protecting the right to higher education

Authors

  • Nathaly Sanchez Caicedo Univesidad UTE
  • Daniel Ricardo Ruiz Calvachi Defensoría del Pueblo de Ecuador

DOI:

https://doi.org/10.29019/tsafiqui.v12i16.877

Keywords:

Quality, covid-19, higher education, online education, standards, evaluation

Abstract

This research addresses the situation of the quality of higher education in 2020, during the declaration of a state of exception derived from the health emergency in Ecuador by covid-19, and the state efforts in compliance with the obligation to protect the fundamental right quality higher education in the context of the pandemic. This qualitative research was carried out through a bibliographic review of specialized publications, national and international regulations, as well as technical documents related to criteria and parameters for quality assurance in the national and global context. From the analysis carried out, it was found that at the international level there are different instruments that define some criteria for non-face-to-face education and that are summarized in the following: 1) ensure the same learning results as in face-to-face education; 2) have adequate technological infrastructure; 3) organize an accompaniment and monitoring structure; 4) develop in teachers the capacities for the online modality; 5) adapting the evaluation methodology and techniques to the virtual environment, guaranteeing safety; and, 6) communicating with students all aspects of the educational program with opportunity and clarity. Regarding the national scope, it was evidenced that the transitory regulations issued by the Higher Education Council partially ensure these minimum parameters, however it is a starting point that contributes to overcoming difficulties and to a large extent ensuring the right to online higher education during the pandemic.

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Author Biography

Daniel Ricardo Ruiz Calvachi, Defensoría del Pueblo de Ecuador

Abogado la Universidad Central del Ecuador, especialista en Derecho Constitucional de la Universidad Andina Simón Bolívar, magister en Filosofía del Derecho en la Universidad de Buenos Aires y magister en Propiedad Intelectual y Derechos de las Nuevas Tecnologías en la Universidad Internacional de la Rioja – España, actualmente curso la maestría en Derecho Constitucional en la Universidad Andina Simón Bolívar. Ha desempeñado varios cargos públicos como asesor, director de Legislación y Normativa y coordinador general de Asesoría Jurídica de la Secretaría de Educación Superior, Ciencia, Tecnología e Innovación, director de Asesoría Jurídica, director de Talento Humano y secretario técnico de la Secretaría Técnica del Sistema Nacional de Cualificaciones Profesionales, asesor institucional del Sistema Integrado de Seguridad ECU 911, asesor del Rector de la Universidad de las Fuerzas Armadas – ESPE. En el ámbito privado ha asesorado a varias instituciones de educación superior públicas y privadas, nacionales y extranjeras, y desde la Fundación para la Gestión del Conocimiento – GESCO, realizo proyectos encaminados al fortalecimiento y democratización de la educación, la ciencia, tecnología, innovación y trasferencia de conocimientos, actualmente se desempeña como director nacional de Administración del Conocimiento de la Defensoría del Pueblo del Ecuador y docente de la Universidad del Pacífico y Universidad UTE.

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Published

2021-06-01

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How to Cite

Sanchez Caicedo, N., & Ruiz Calvachi, D. R. (2021). Minimum quality standards for higher education in Ecuador during the COVID-19 pandemic as a means of protecting the right to higher education. Tsafiqui, 12(16), 7–18. https://doi.org/10.29019/tsafiqui.v12i16.877