Controlled Imperfections: Integrating the Natural into Architectural Digital Graphics

Authors

  • Adrián Beltrán Montalvo Universidad UTE, Facultad de Arquitectura y Urbanismo, Departamento de Arquitectura, Grupo de investigación: LL LiminalLab, Calle Rumipamba S/N y Bourgeois, Quito, Ecuador.
  • Sebastian Narvaez-Purtschert Universidad UTE, Facultad de Arquitectura y Urbanismo, Departamento de Arquitectura, Grupo de investigación: LL LiminalLab, Calle Rumipamba S/N y Bourgeois, Quito, Ecuador.
  • Daniele Rocchio Universidad UTE, Facultad de Arquitectura y Urbanismo, Departamento de Arquitectura, Grupo de investigación: LL LiminalLab, Calle Rumipamba S/N y Bourgeois, Quito, Ecuador.

DOI:

https://doi.org/10.29019/eidos.v17i24.1371

Keywords:

Representación gráfica, imperfección controlada, dibujo arquitectónico, narrativa visual

Abstract

The digitization in architectural graphic representation has led to a quest for perfection that often overlooks the authenticity and irregularity of the real world. This article addresses how the deliberate inclusion of "controlled imperfections" can reintroduce humanity and authenticity into these forms of representation, enhancing the aesthetic experience and the emotional connection of the viewer.

The study aims to explore the role of imperfections in digital architectural graphic representation, arguing that they can enrich the visual narrative and aesthetic perception. The methodology is based on a phenomenological and hermeneutic analysis of the proposal "Rustic Whispers: Corten Dreams in Italy's Countryside" for the competition “Rural Housing: The Adaptive Reuse of an Italian Cascina”, in which compositional elements that lead to the integration of irregular and natural elements in the graphic representation are identified, as it unfolds in the discursive scenario of architectural competitions.

The main results of the analysis show that the integration of these imperfections not only increases the realism of the representations but also promotes a greater connection between the viewer and the work. Representations enriched with imperfections invite deeper exploration and offer a more immersive and sensory visual narrative. In conclusion, the adoption of this concept in digital architectural representations challenges the homogeneity and sterility of digital perfection, promoting a more human architecture connected with its environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

• Arnheim, R. (1979). Arte y percepción visual. Madrid: Alianza Forma.

• Beltrán, A. y Yépez Tito, A. (2022). Torre collage: metodología proyectual para el habitar en altura del siglo XXI. Revista de Arquitectura, 27(43), 100-119. https://doi.org/10.5354/ 0719-5427.2022.68247

• Beltrán-Montalvo, A. (2022). Carteles: Una herramienta gráfica para la crítica social dentro del contexto digital del aprendizaje arquitectónico. Eídos, 14(19), 13-23.

• Beltrán Montalvo, A. P., y Simbaña Escobar, P. R. (2019). Interacción digital entre el usuario y el espacio urbano: tecnologías que pueden transformar el tejido de la ciudad. Eídos, (13), 55–63. https://doi.org/10.29019/eidos.v13i1.544

• Capdevila, P. (2005). Experiencia estética y hermenéutica: Un diálogo entre Immanuel Kant y Hans-Robert Jauss [Tesis Doctoral, Universitat Autònoma de Barcelona]. http://hdl.handle.net/10803/5169

• Carroll, H. (2023). Lea este libro si desea tomar buenas fotografías. Barcelona: Blume.

• Clément, G. (2007). Manifiesto del Tercer Paisaje. Barcelona: Gustavo Gili.

• Colonnese, F. (2019). "Characters in search of an author". Human figures and storytelling in architectural design communication. SHS Web of Conferences, 64, 01009. https://doi.org/10.1051/shsconf/20196401009

• Degen, M., Melhuish, C., Rose, G. (2015). Producing place atmospheres digitally: Architecture, digital visualisation practices and the experience economy. Journal of Consumer Culture (pp. 1-22). https://doi.org/10.1177/1469540515572238

• Dickinson, D. (2017). Swipe left: How technology has skewed architectural competitions. Common Edge. https://commonedge.org/swipe-left-how-technology-has-skewed-architectural-competitions/

• Eco, U. (1974). La estructura ausente: Introducción a la semiótica. España: Editorial Lumen

• Falcón Meraz, J. M. (2015). El espacio gráfico habitado: La Figura humana en la comunicación visual arquitectónica. Arquiteturarevista, 11(1). https://doi.org/10.4013/arq.2015.111.04

• Gadamer, H. (1991). La actualidad de lo bello. Barcelona: Ediciones Paidós

• Ingarden, R. (1989): Ontology of the Work of Art. The Musical Work, The Picture, The Architectural Work, The Film. Ohio University Press.

• Koolhaas, R., y Miyoshi, M. (1997). XL in Asia: a dialogue between Rem Koolhaas and Masao Miyoshi. Boundary 2, 24(2), 1-19.

• Krauel, J. (2010). Contemporary Digital Architecture Design and Techniques. Barcelona: Links International.

• Narvaez, S., y Moya, R. (2019). Una visión académica centrada en el bienestar del estudiante y su directa relación con una Escuela de Arquitectura. Eídos, 14, 99-114. https://revistas.ute.edu.ec/index.php/eidos/article/view/611

• Norberg-Schulz, C. (1980). Genius loci: Towards a phenomenology of architecture. New York: Rizzoli.

• Pallasmaa, J. (2005). The Eyes of the Skin: Architecture and the Senses. Wiley.

• Pedragosa, P. (2009). Estética fenomenológica. La obra de arte arquitectónica. Arbor, CLXXXV(736), 355-367. https://doi.org/10.3989/arbor.2009.i736.286

• Porreca, R., Brito, E., y Narvaez-Purchert, S. (2023). Producción del entorno urbano: un enfoque empírico hacía el concepto de espacio apropiado en Quito. Eídos, 16(22), 3-20.

• Quintana, L., y Hermida, J. (2019). La hermenéutica como método de interpretación de textos en la investigación psicoanalítica. SSRN Electronic Journal, (pp.73-80). https://doi.org/10.2139/ssrn.3593031

• Rocchio, D., (2024). Arquitectura en movimiento, exploración teórica de la reconstrucción post-catástrofe como proceso dinámico. Quito: Editorial Universitaria UTE.

• Rocchio, D., Bustamante Ponce, F. X., y Baca Calderón, M. C. (2024). Convivir en la ciudad: Una reflexión sobre la percepción de inseguridad en el espacio público. Eídos, 17(23), 3–13. https://doi.org/10.29019/eidos.v17i23.1304

• Rocchio, D. y Domingo-Calabuig, D. (2023). The pre-design phase in the post-catastrophe intervention process. The case of Chamanga, Ecuador. Bitácora Urbano Territorial, 33(3), 85–98. https://doi.org/10.15446/bitacora.v33n3.109378

• Rocchio, D., Narváez, S., Beltrán, A, Simbaña, P., Jaramillo, P., Jácome, W., Álvarez, J., (2023). Permanencias: Reflexiones académicas sobre identidad, IA, RA y dinámicas socioespaciales de la movilidad humana. Quito: Editorial Universitaria UTE.

• Rowe, C., y Koetter, F. (1979). Collage City. MIT Press.

• Sainz, J. (2005). El Dibujo de arquitectura. Reverte.

• Seguí, J. (2008). Anotaciones para un imaginario del dibujar, EGA Expresión Gráfica Arquitectónica, 13(13), 70–81.

https://doi.org/10.4995/ega.2008.10270.

• Smitheram, J., Nakai Kidd, A., y Meekings, S. (2018). Affective logic of competition images. Visual Studies, 33(3), 264-279. https://doi.org/10.1080/1472586x.2018.1524267

• TerraViva. (2023). Rural Housing: The Adaptive Reuse of an Italian "Cascina". https://www.terravivacompetitions.com/rural-housing-competition-2023/

• Zumthor, P. (2006). Atmósferas: Entornos Arquitectónicos – Las cosas a mi alrededor. Gustavo Gili.

Published

2024-07-01

How to Cite

Beltrán Montalvo, A., Narvaez-Purtschert, S., & Rocchio, D. (2024). Controlled Imperfections: Integrating the Natural into Architectural Digital Graphics. Eidos, 17(24), 3–15. https://doi.org/10.29019/eidos.v17i24.1371