La imagen personal en tiempos de pandemia de Covid-19

Authors

  • Saudia Levoyer Universidad Andina Simón Bolívar, sede Ecuador
  • Krushenka Bayas Universidad San Francisco de Quito

DOI:

https://doi.org/10.29019/tsafiqui.v12i18.1016

Keywords:

vestido, Covid-19, imagen personal, opinión pública, visualización de datos.

Abstract

We were not the same, in terms of our personal image, during the confinement due to the Covid-19 pandemic. The way of dressing, the use of accessories and the colors of the outfits have changed compared to the pre-pandemic era. This study of the population’s mood, which was based on a survey of 344 people over 18 years old, shows how tastes, when presenting themselves socially, changed, once face-to-face communication was replaced by technological intermediation (meetings via zoom, teams, or any other platform). The data obtained in this research is presented through visualizations, with a criterion of visual efficiency.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cairo, A. (2013). The Functional Art. An introduction to information graphics and visualization. Estados Unidos: New Riders.

Casablanca, L., y Chacón, P. (2014). La moda como lenguaje. Una comunicación no verbal. Revista AACA 29. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5024310

Castells, M. (2001). La era de la información. Economía, sociedad y cultura. Volumen II: El poder de la identidad. Argentina: Siglo XXI.

Cornejo, S. (2019). Cuerpo, imagen e identidad. Una relación (im)perfecta. Cuadernos del Centro de Estudios de Diseño y Comunicación, (58), 157 a 177. https://doi.org/10.18682/cdc.vi58.1263

Costa, J. (1998). La Esquemática. España: Paidós.

DW. (2020, 13 de septiembre). Ecuador concluirá el domingo estado de excepción por pandemia. DW. https://www.dw.com/es/ecuador-concluir%C3%A1-el-domingo-estado-de-excepci%C3%B3n-por-pandemia/a-54909273

El Comercio. (2020, 16 de marzo). Lenin Moreno decreta el estado de excepción en el Ecuador por el covid-19. El Comercio.

https://www.elcomercio.com/actualidad/politica/moreno-medidas-coronavirus-covid19-excepcion.html

Lomazzi, G. (1972). Psicología del vestir. Barcelona: Lumen

López Roldán, P. y Fachelli, S. (2015). Metodología de la investigación social cuantitativa. España: Universidad Autónoma de Barcelona.

Lipovetski, G. (1990). El imperio de lo efímero. España: Anagrama.

Mierelles, I. (2013). Design for Information. Estados Unidos: Rockport Publishers

Morales y Gómez, JM. et al. (2011). Opinión pública y democracia, algunas aportaciones para su estudio. Espacios Públicos, vol 14, 32 (septiembre-diciembre): 183-205. https://www.redalyc.org/pdf/676/67621319009.pdf

Mora y Araujo, M. (2011). La Argentina bipolar: los vaivenes de la opinión pública (1983-2011). Argentina: Penguin Random House Grupo Editorail Argentina.

Rodríguez Jaime, J. (2018). Estudio en cognición social: el vestuario y su vinculación

como elemento de análisis en la comunicación no verbal. Vivat Academia. Revista de Comunicación, 143, 85-11

Sancén Contreras, F. (2013). Reseña bibliográfica de Zygmunt Bauman, La cultura en el mundo de la modernidad líquida. Diánoia volumen LIX, número 73 (noviembre de 2014): 181–185. https://www.redalyc.org/pdf/584/58433544012.pdf

Tufte, E. (2001). The Visual Display of Quantitative Information. Estados Unidos: Graphic Press.

Yau. N. (2013). Data points. Visualization that means something. Estados Unidos: John Willey&Sons.

Published

2022-05-31 — Updated on 2022-06-03

Versions

How to Cite

Levoyer, S., & Bayas, K. . (2022). La imagen personal en tiempos de pandemia de Covid-19. Tsafiqui, 12(2). https://doi.org/10.29019/tsafiqui.v12i18.1016 (Original work published May 31, 2022)